Inlägg 2.849: 27 nov 1972

Aktieaffärsuppdagandet

Resten av breven på bordet därhemma – de som var värda att nämna här – kom från min aktiemäklare här i Nya York. Jag undrade vad det var som han hade skickat mig, och först när jag rev upp ett av dem fattade jag galoppen. Jag hade ringt upp honom på torsdagen före min avresa till S:ta Korset med en begäran om både försäljning och köp av diverse aktier, men gjort det såpass sent på dagen att marknaden redan var stängd. Därför hade mina beställningar fått vänta till fredagen – vilken var den första av mina dagar på badstranden i Frederiksted. Kvittona på transaktionerna hade kommit till vår brevlåda först på lördagen, och Ed hade då burit upp dem till vårt matbord. Oj, jag tror att detta kom att låta mera komplicerat än vad det var, hmmm.

Så vad sålde jag då, för att börja med det? Jo, jag gjorde mig av med de 40 aktierna i John Fluke Manufacturing, framtidsföretaget med sina elektroniska mätinstrument. som jag hade gett mig på tre månader tidigare (se inlägg 2.772). Varför i all världen sålde jag dem nu? Jo, helt enkelt för att de bara halkade utför och inte alls betedde sig som jag hade vetat att de skulle göra. Så jag sålde dem nu för 5.792 kronor. Jag hade köpt dem för 7.208 kronor, så det blev en smäll på 1.416 kronor. Skulle jag ge upp min tro på att min räknesnurra kunde välja ut mina aktier, tro? Det verkade som om det ofta inte fungerade något vidare.

Nåja, det var en fråga som inte omedelbart kunde med ‘ja’ besvaras, för jag hade samtidigt redan köpt tre olika aktier.

Inköp nummer 1 var 55 aktier i American Financial. Jag vet ingenting om dessa aktier. Internet föreslår olika företag som alla är möjliga, men jag vill inte gissa mig fram. Jag har hittat American Financial i mina gamla aktiehandböcker, och de skulle ha betalat en utdelning på 19 öre per aktie en gång om året – det kom att stämma med verkligheten, för det kom faktiskt en check på tio kronor eller så i juni månad. Vänta bara inte på att jag skall skriva något om detta, för jag låter aktieutdelningar passera obemärkta.

(Bild) Inköp nummer 2 bestod av 65 aktier i Southdown. Det hade sedan år 1930 odlat sockerrör på stora plantager i Louisiana, men under 1960-talet ökat på med några helt andra verksamhetsgrenar, som att tillverka vin, öl. läskedrycker och sötsaker i Louisiana, att odla vindruvor och pistachionötter i Kalifornien, och, genom att överta ett redan existerande cementföretag, att tillverka cement på fem olika håll i sydvästra Amerika. Det lät ju som litet av varje, och jag betalade 5.768 kronor för mina aktier i Southdown.

Cementtransportvagn tillhörig Southdown, 1972 (internet)

Cementtransportvagn tillhörig Southdown, 1972 (internet)

Published in: on 2016/09/28 at 07:00  Kommentera  

Kommentera

