Inlägg 2.851: 29 nov 1972

Arbetsuppgiftsochavlöningsförändringsbedömningen

Med början den 1 januari 1973 skulle jag inneha ett nytt jobb inom IBM. Tro inte att jag hade blivit en gräshoppa, ett jobb hit och ett jobb dit, som kan verka att ha varit fallet nu på senaste tiden. Jag hade ju varit med om att skriva ihop TCS-programmet under en lång tid och verkligen haft roligt med att göra det, och under samma tid hjälpt till med försäljningen av det till våra älskade mäklarkunder på sydtippen av Manhattan. Vad som just i det stundande årsskiftet skulle ske var att min formella arbetsbeskrivning först och främst skulle göra mig till marknadsförare för dataprogram och i andra hand fortfarande vara programutvecklare. Därför skulle jag nu under december månad komma att bevista några IBM-kurser i försäljning, och sedan ha en mera ledande roll i planeringen för försäljningen av TCS.

Men jag skulle ha kvar min trivsamma arbetshörna med fönsterutsikt över 55:e gatan och Sjätte avenyn, samma chef, Ed Michels, och samma arbetskamrater. Och mera betalt. Jag hade just nu 8.592 kronor i månadslön, och den nya lönen skulle komma att bli 9.449 kronor. 11 procent var inte småpotatis direkt.

Nu skall jag förstås tillägga, att det var den nya lönen, uttryckt i amerikanska dollar, som skulle gå upp med hela 11 procent. När den gamla lönen omräknades till svenska kronor – som jag alltid gör här med alla pengar – enligt 1972 års kursvärde på 4.76 kronor per dollar till 8.592 kronor, och när sedan den nya lönen omräknade på samma sätt fast enligt 1973 års kursvärde på – oj då, nu kommer jag att avslöja vad jag egentligen inte borde ha berättat förrän vid själva årsskiftet – 4,37 kronor per dollar till 8.674 kronor, ja, då skulle lönen bara gå upp med 1 procent.

Det beror alltså på hur man ser på saken. Eftersom jag levde och handlade i Amerika under båda åren, så var det enbart den 11-procentiga höjningen som betydde något, och jag ber dig att inse att de omräknade svenska beloppen inte betydde ett enda skvatt för Ed och mig. Att blanda in kursskilladen mellan år 1972 och 1973 – som för övrigt inte skedde på nyårsaftonen utan i småstycken under hela året – i bedömningen av min inkomstförbättring vore helt tokigt. Jag lade bara fram alla siffrorna till beskådande för att göra min uppfattning i detta ärende alldeles klar.

När vi kommer fram till årsskiftet några inlägg längre fram, återkommer jag som vanligt till den årliga förändringen av den genomsnittliga skillnaden mellan valutakursen för det nya året i jämförelse med valutakursen för det just avslutade året – och konsekvenserna därav.

Published in: on 2016/10/06 at 08:09  Kommentera  

Kommentera

