Inlägg 2.852: 29 nov – 4 dec 1972

Sibyllesorgen

På onsdagen kom det ett brev från UBS-banken i Zürich med en räkning på 183 kronor för förvaringen av mitt silver i deras djupa källarvalv under kalenderåret 1972. Det var ingenting som jag skulle skicka till dem – de hade redan tagit sina pengar från mitt konto hos dem. Jag hade faktiskt räknat med en mycket högre avgift.

Men samma dag skrev jag i alla fall ett gnällbrev till UBS. I mitt förra brev till dem hade jag bett dem att köpa såpass mycket silver som mina kontotillgångar räckte till för – minus vad som skulle behövas för bokföringsavgifter och förvaring av silvret. Jag räknade ut – med ledning av den just mottagna förvaringsräkningen – att pengarna på mitt konto skulle räcka i 40 eller 45 år, så jag bad dem att nu köpa ytterligare silver för det mesta av mina kvarvarande kontanter. Jag ville då minsann inte sitta i många år med massor av oförräntade pengar i onödan.

Så kom december månad med sitt tjocka pälsfoder och sin vita andedräkt. För Ed och mig var det också den första halvnakna Logenförlustelsen på tre veckor. Dessa nattliga lördagsnöjen hade nu kommit att helt dominera våra veckoslut. Vi såg nu ivrigt fram emot midnattsklockslaget med en åstundan som antagligen var förstärkt av en vag misstanke att Logen efterhand skulle komma att ha spelat ut sin roll i våra liv, ett resonemang som påminde om idén att äta massor av godis i avsikt att slå ihjäl snaskbehovet.

På måndagen den 4 december kom det ett brev från mamma. Hon skrev att prinsessan Sibylla, den nuvarande kung Carl XVI Gustafs mor, hade avlidit i tarmcancer den 28 november.

Den 17-årige kronprins Carl Gustaf och hans mor prinsessan Sibylla, 1963 (internet)

Den 17-årige kronprins Carl Gustaf och hans mor prinsessan Sibylla, 1963 (internet)

Sibylla av Sachsen-Coburg-Gotha var sedan år 1947 änka efter arvprins Gustaf Adolf, som hade omkommit vid en flygolycka över Köpenhamn. Hon var kusindotter till Sveriges framlidna kronprinsessa Margaretha, den blivande kung Gustaf VI Adolfs första maka.

Bröllopet mellan Sibylla och arvprins Gustaf Adolf ägde rum i Coburg, en stad med starka nazistiska tongångar, vilka kom att återspeglas i det offentliga bröllopsfirandet, till förfång för Sibylla i hennes relation till folket i sitt nya hemland.

Prinsessan Sibylla vid tiden för sitt bröllop, 1932 (internet)

Prinsessan Sibylla vid tiden för sitt bröllop, 1932 (internet)

Prinsessan Sibyllas många tyska och ofta nazistiska släktingar förvärrade också förhållandet mellan henne och det svenska folket, och hennes svårigheter med det svenska språket gjorde inte saken bättre. Det mjuknade emellertid efter drottning Louises död år 1965, då Sibylla övertog rollen som Sveriges första dam vid sin svärfars, den gamle kung Gustaf VI Adolfs, sida. Hon vilar tillsammans med sin make på den Kungliga begravningsplatsen i Haga slottspark i Stockholm.

Prinsessan Sibyllas och arvprins Gustaf Adolfs grav på Kungliga begravningsplatsen, Stockholm (internet)

Prinsessan Sibyllas och arvprins Gustaf Adolfs grav på Kungliga begravningsplatsen, Stockholm (internet)

Published in: on 2016/10/07 at 07:06  Kommentera  

Kommentera

