Inlägg 2.853: 4 dec 1972

Glädjemångfaldsbeskedsrapporteringen

Innan jag lämnar prinsessan Sibylla vill jag gärna visa upp en artikel i tidningen Expressen från våren 2016, i vilken mycket om hennes besvärliga liv diskuterades. Om du skulle vara intresserad av detta, så rekommenderar jag dig att klicka här.

Mamma skrev som alltid om mycket annat också i sitt brev, och den här gången var det mesta bara bra. Ett par veckor tidigare hade det ringt på dörren sent en söndagskväll, och det var Anita (se inlägg 2.158), hyresgästen i den lilla lägenheten på övervåningen. Hon hade just kommit tillbaka från sitt föräldrahem i Småland och sade till mamma att ”pappa hade slaktat sin sista kalv, och vi har fått 40 kilo kött, och vi tyckte att Nina skulle ha en stek för allt vad vi brukar få”. Och så gav hon mamma ett paket med en kalvstek. Jag kan i dag knappast erinra mig hur kalvstek smakar, för jag har inte ätit det en enda gång sedan jag var liten unge – på 1940-talet åt vi ofta kalvstek som söndagsmat, för det var inte alls den lyxmat, så som det numera är.

Klassisk svensk kalvstek med gräddsås (internet)

Klassisk svensk kalvstek med gräddsås (internet)

Det var roligt för mig att få höra att de hade ett så gott förhållande med sin hyresgäst i den lilla lägenheten. Just av den anledningan hade jag inte fått höra mycket om Anita och hennes man, men desto mera om kammarherren Montgomery i den stora våningen däruppe – för därifrån kom det en ständig ström av problem och motsättningar.

I brevet fick jag också veta att mina föräldrar hade fått mera skatteåterbäring än de hade räknat med – till och med mera än de hade hoppats på. För mamma som ‘sekreterare’ i ingenjörsfirman hade pappa varje månad betalat in normal skatt, och när firman slutade fungera mitt under det föregående året, så hade pappa dragit av mycket mera per månad, så som om det hade varit ett fullt år. Därför visste de att det skulle bli en del skatteåterbäring för mamma, men om pappas – och firmans – skatt visste de ingenting. Nu blev det återbäringar på 5.471 kronor till mamma och 3.488 kronor till pappa, och de fick en glädjechock över det strida penningregnet som helt oväntat hade drabbat dem båda.

Skatteåterbäring för mamma och pappa (internet)

Skatteåterbäring för mamma och pappa (internet)

Glädjande var det också att i mammas brev få höra att pappa nu hade två arbeten på gång och hade hopp om ett tredje. Han hade ju gått ‘arbetslös’ i ett helt år och använt sin nya kontorslokal i källaren enbart till att hålla sig à jour med teknikens utveckling. Men nu var han återigen i farten med Mustangen och beklagade sig för alla människor över att ha flyttat sitt kontor ner i källaren, där det var så obekvämt att arbeta.

Published in: on 2016/10/08 at 08:40  Kommentera  

Kommentera

