Inlägg 2.858: 14 dec 1972

Arbetsuppgiftsombyteserfarenhetsinhämtandeplusset

Jag skulle kunna gå vidare i handlingen vid det här laget, för det är ju ingenting som säger att jag måste relatera allting i alla brev som jag har fått. Tidigare brev från pappa hade mestadels varit rätt ensidiga – rara, helt visst, men mest hade de rört sig om ett enda ämne, mestadels hans arbete på sin ingenjörsbyrå. Och då var ju brevets innehåll rätt fort avklarat. Men i det brev, som jag fick från honom nu den 14 december 1972 och som jag vid det här laget redan har sysslat med i flera inlägg, var det alldeles vilt med olika saker och ting, faktiskt lika många som det alltid var i mammas brev, och det gör att jag här kommer att gå vidare med pappas brev.

Pappa var mycket nöjd med att IBM hade gett försäljningen av TCS-programmet mera emfas i mina arbetsuppgifter än programmeringen av det. Och det var bra för mig att få höra detta, för jag hade ju sysslat med båda delarna och inte känt att något särskilt hade hänt. Pappa tog för givet att jag hade fått detta försäljningsarbete ”även av det skälet att man tyckte att du var för erfaren för att längre hålla på mid programmering. Ser du, den bakgrunden som du har från detta arbete, föreställer jag mig, är ett stort plus för försäljningsarbetet. Du ser långt mer än en person, som tidigare endast har sysslat med den merkantila sidan, om det skulle gå att använda och programmera en datautrustning i ett speciellt syfte.”

Han tillade att det alltid är lyckligt med ett arbetsbyte, för det ger erfarenhet. För att illustrera detta gav han mig ett exempel på hur bra det hade varit för honom i hans nuvarande arbete att ha sin erfarenhet från tillverkning av pappersfilt – som används vid tillverkning av papper – på Wallbergs Fabriker i Slottsmöllan (se inlägg 276) omkring år 1940, när han nu diskuterade någon konstruktionsuppgift för Örebro Pappersbruk. Och till det kom hans erfarenhet av det elektriska från sin tid på Christian Bergs Verkstäder i Svalöv (se inlägg 756), och av rostfri plåt från sina år hos Wedholms i Nyköping (se inlägg 188). Han nämnde i sitt brev också sin erfarenhet från Wallbergs av användningen av pappersviror vid tillverkning av papper. När jag läste hans brev år 1972 hoppade jag förstås över ordet ‘pappersviror’, men nu hade jag tillgång till internet för att lära mig vad det var för någonting.

Det var egentligen inte mycket nytt för mig i detta resonemang, men pappa fick mig faktiskt att tänka i litet nya banor beträffande min nya arbetsuppgift. Jag hade egentligen inte tänkt på den i några som helst banor tidigare, mestadels bara som ‘jaså’.

Published in: on 2016/10/12 at 07:53  Kommentera  

Kommentera

