Inlägg 2.862: 21 dec 1972

Högstechefssnabbtänkandet

System 360 blev en enorm succé, och därmed blev IBM snabbt världens helt alltomfattande datamaskintillverkare, med vilket alla andra dataföretag helt förgäves strävade att konkurrera under de följande två decennierna. Det var denna stora insats som år 1971 hade gjort Vincent Learson värdig att efterträda Thomas Watson Jr som IBM:s högste chef. Och nu skulle han tala till oss alla. Ingen tänkte på att han just hade fyllt 60 år, vilket då för tiden var den gängse pensionsåldern för folk på de högsta posterna i storindustrierna.

Men det var just detta som Learson ville meddela oss – han skulle sluta att arbeta för IBM i mitten av år 1973. Det var ännu inte klart vem som skulle ersätta honom på chefsposten. Kanske för att mildra vår chock av hans huvudsakliga ärende, så hade han också några goda nyheter för oss.

Det gällde några förbättringar av våra arbetsvillkor. Nu spetsade vi alla öronen. Av två anledningar visste vi att det inte kunde vara frågan om några löneförhöjningar: (1) presidenten hade ju långt tidigare infört ett totalt löne- och prisstopp – i sin enfald hade Nixon trott att man kunde stoppa inflationen med ett så enkelt grepp – och (2) lönerna för alla IBM:s anställda sattes alltid av var och ens närmast högre chef.

Jag minns att jag mitt i detta ögonblick av öronspetsningens talande tystnad – både i högtalaren och i rummet – kom att förstå avsikten med min befordran till försäljning från programmering. Den var ett sätt för IBM att kringgå Nixons lönebestämmelser. Jag hade lagligen fått ett bättre betalt nytt jobb, inte en olaglig löneförhöjning.

När jag hade fullbordat min tankegång fortsatte Vincent Learson sin utläggning i högtalaren. Han hade nu fyra förbättringar av våra anställningsvillkor att komma med. Han sade inte att detta var ett sätt för IBM att kringgå lönestoppet, men jag begrep genast att han hade hört mina tankar under ögonblicket av tystnad och snabbt funnit ut vad han nu skulle hitta på i linje med mitt tänkande.

Förbättring nummer 1: IBM skulle börja betala 80 procent av anställdas utgifter för pappersexercisen vid adoptering av barn. Detta rörde inte mig ett dugg – tre kvar.

Förbättring nummer 2: IBM höjde efterlevandebidraget till de anhöriga till dem som hade avlidit under sin anställning hos IBM från de nuvarande 2 årslönerna till 3 årslöner. Detta rörde inte mig men skulle vara till glädje för mina föräldrar – men hur i all världen skulle jag kunna försöka få dem att dela med sig med Ed, när de inte ens visste att han var min oäkta make? – två kvar.

Published in: on 2016/10/15 at 03:48  Kommentera  

Kommentera

