Inlägg 2.863: 21 – 22 dec 1972:

Kontorsjulfirandebegynnelsedryckjomet

Förbättring nummer 3: IBM förbättrade inkomsten för sina förtidspensionärer. Man skulle i fortsättningen precis som förut få lov att gå i pension när man så önskade mellan 55 och 65 års ålder, och likaså skulle pensionsbeloppet förbli oförändrat under hela ens återstående livstid. Man fick tidigare sin fulla pension endast om man väntade med att avgå till ’65 års ålder’ – nu skulle man endast behöva vänta med att avgå till ‘minst 60 års ålder för att få sin fulla pension. Om man avgick för tidigt för att få full pension, så blev pensionsbeloppet 3 procent lägre än ens fulla pension för varje år som man avgick för tidigt. Detta skulle säkert röra mig en gång framöver, för jag hade vaga planer på att släppa taget vid ungefär 60 års ålder. Och så den sista förbättrigen …

Förbättring nummer 4: IBM införde en gratis tandvårdsförsäkring, i vilken tandläkaren inte skulle vara inblandad. IBM hade sammanställt en fast taxa för alla de olika tandvårdsprocedurerna. Oavsett hur mycket tandläkaren toge betalt för, säg, en rotkanal – o, hemska tanke! – till ett pris på, säg, 85 kronor, så skulle jag ge honom 85 kronor, och sedan jag hade sänt räkningen till IBM, så skulle IBM sända, säg, 72 kronor till mig för en rotkanal enligt IBM:s taxa. Taxebeloppen var avsiktligt satta så lågt att ingen tandläkare troddes ta mindre betalt. Om taxan hade satts högre, kunde det tänkas att de IBM-anställda skulle gå och få rotkanaler utförda i onödan bara för att tjäna en hacka på affären – o, igen hemska tanke!. Denna förbättring var av omedelbar nytta för mig.

På fredagen började julfirandet. Klockan 14.30 serverades det äggtoddy i samlingsrummet på min avdelning. Det liknade vad jag rörde ihop i ett litet dricksglas när jag var riktigt liten. Mamma gav mig en rå äggula och några skedar strösocker i glaset, och sedan var det mitt jobb att själv skapa min äggtoddy. Jag rörde ihop det hela med en tesked .. och rörde .. och rörde .. kanske i en hel kvarts timme, vilket är en oändlig tid när man är liten unge, som i sin hand har ett glas med något som är gement gott – fast bara när det har rörts i en evighet.

En literkarton med äggtoddy (internet)

En literkarton med äggtoddy (internet)

Nu i Amerika köpte man ungefär samma sak – plus muskot och kanel och grädde och mjölk och konserveringsmedel – i en mjölkkartong, litet tunnare till konsistensen, så att det hjälpligt kunde flyta ut ur kartongen, och troligen litet mindre sött till smaken. Men himla gott var det, och julstämning gav det, och värt att stanna kvar på kontoret till klockan 15.00 var det – på arbetsdagen just före jul och nyår var det kutym på IBM att utan vidare gå hem vid lunchtiden.

Äggtoddy i glas (internet)

Äggtoddy i glas (internet)

Published in: on 2016/10/15 at 04:01  Kommentera  

Kommentera

