Inlägg 2.868: 31 dec 1972 – 1 jan 1973

Aktiespekulationsårsresultatssummeringsförsöket

Vi stannade alltså snällt hemma under kvällen. De våta kläderna åkte av, vi duschade för att bli ännu mera våta och tog på oss torra, värmande kläder. Sedan åt vi litet av vad mat vi hade hemma, och efter detta tittade vi på vadhelst TV:n hade för underhållning på en nyårsafton. När den dumma ljusbollen på taket till Nya Yorks Tidenders gamla torn vid Timestorget hade dalat och år 1973 var ett faktum, fick vi veta att det var femton (15) grader varmt! Detta var sannerligen inget väder för skidåkning.

När bollen dalade var det dags att summera mitt usla år på aktiemarknaden. I vad som står härnedan gäller som alltid att allting beträffande år 1972 har omräknats till kursen 4,76 medan allt för år 1971 har omräknats till kursen 5,13.

  • Börsvärdet av min aktieportfölj vid slutet av år 1972 var 118.108 kronor.
  • Börsvärdet av min aktieportfölj vid slutet av år 1971 hade varit 174.056 kronor.
  • Börsvärder av min aktieportfölj hade alltså i svenska pengar gått ner med 55.948 kronor.
  • I utdelningar hade jag under år 1972 fått 1.232 kronor.
  • Transaktionerna under år 1972 resulterade i ett inkomstöverskott på 43.906 kronor.
  • Resultatet för år 1972 blev alltså (-55.948 +1.232 +43.906 kronor eller) minus 10.810 kronor.

Hur man än uttrycker resultatet, så blir det galet någonstans när man översätter det till svenska kronor. Jag kanske borde ha omräknat inköpsvärdet för alla aktier individuellt enligt den kurs som hade gällt under året för inköpet. Låt mig säga att jag var för lat för att göra det. Mea culpa!

När vi vaknade på nyårsdagens morgon hade vi precis lika mycket i plånboken och på banken som vi hade haft på nyårsaftonen, och även om man var heltokig och räknade om alla belopp till svenska kronor, så hade ingenting förändrats under natten. Men nu är det ju en gång så att jag inte kan följa dollarns värde uttryckt i svenska kronor dag för dag under året närhelst jag vill skriva om hur mycket någonting hade kostat. Jag använder i stället under ett visst år medelkursen för det året för varenda prisuppgift under hela det året. Bortsett från att ett medelvärde alltid avviker från den rena sanningen – fast bara lite – så fungerar detta fint, bara jag pekar ut situationen vid årsskiftena när medelvärden för två angränsande år ofta skapar en tröskel som man lätt kan snubbla på.

Published in: on 2016/10/19 at 19:28  Kommentera  

Kommentera

