Inlägg 2.873: 8 jan 1973

Konstruktionsuppdragsommöbleringsnödvändigheten

Pappa hade nu fått sin beställning från Långshyttan och var redan i full färd med konstruktionsarbetet. Nu gick det inte längre att använda sovrummet med det höga tak som ritbordet krävde och källarkontoret med sitt låga tak för referensmaterialet och att springa upp och ner som en skyttel dem emellan. Så nu hade han flyttat tillbaka till en del av sitt före detta kontor, som under det gångna året hade möblerats om till att hyras ut – utan succé. Han använde nu enbart det större av de två rummen, och i det stod fortfarande uthyrningssängen kvar – med travar av referenskataloger ovanpå den.

Visserligen var det ett avbräck att de inte hade fått sina rum uthyrda, men nu passade detta förstås bara bra. Och de skulle troligen inte ha kunnat få några hyresgäster ändå, för det hade plötsligt blivit en uppsjö av lediga rum som ingen behövde. Skattebestämmelserna hade nämligen ändrats från att tillåta upp till 1.200 kronor per år i skattefri uthyrningsinkomst till att skattefritt tillåta obegränsad hyresinkomst från upp till två uthyrningsrum – med resultatet att hela Sverige hux flux  ville hyra ut sina onödiga rum.

Mamma var förtjust över att få höra från mig om IBM:s många förbättrade familjeorienterade förmåner. Nu var det minsann på tiden för mig att träffa en flicka och gifta mig för att dra nytta av dem. Detta var återigen en påminnelse om att hon inte anade att jag var gay, trots att hon numera avslutade alla sina brev med ett ‘Hälsa Ed’. När skulle jag få mod att äntligen säga rent ut hur landet låg till?

Och så tackade hon om igen för potatisugnsbakningsgrejen. Nu hade hon provat den, och hon fann då att metallspetsen genom potatisen gjorde att den också bakades inifrån, och den gjorde ugnsbakningen av stora potatisar mycket snabbare. Det var gott att få veta att Amerika fortfarande hade vissa prylar att skickas till Europa som exotiska presenter, innan de dök upp också där.

Ugnsbakad potatis (internet)

Ugnsbakad potatis (internet)

Jag fick IBM:s nya tandläkarförsäkringstaxa. Fri tandvård? Bah, humbug! För en vanlig tandfyllning skulle man få 17 kronor i ersättning, medan doktor Saland tog 44. Nåja, alltid en liten hjälp på traven. Jag hade alltid trivts med Saland – han hade fått mig att inte längre vara rädd för tandläkaren, och bara det var värt en hel del.

Hur jag nu än fick veta det – kanske jag blev inbjuden men tackade nej – så skulle Anna Ernemark komma att gifta sig i Tyskland den 3 februari och sedan med sin make flytta till Amerika. Eftersom han kom från Ohio skulle de nog slå ner bopålarna där. Fast det berodde förstås på var han lyckades få arbete – och hon med för den delen.

Published in: on 2016/10/23 at 21:19  Kommentera  

Kommentera

