Inlägg 2.878: 15 jan 1973

Datamaskinprogramförsäljningsmetodikuppfinningen

Den femtonde och den sista dagen av varje månad var som bekant IBM:s tillfällen att göra mig ohemult rik. Checken som åstadkom detta hade då av flinka fingrar placerats i min brevlåda – i motsats till andra brevlådor var denna en riktig, gammaldags dra-ut plåtlåda i grå metall – och den här måndagen var jag extra nyfiken på hur checken skulle se ut. Det var ju den första halvmånadslönen för min nya arbetsuppgift som skulle ligga och vänta på mig där i lådan.

Alla de anställda på IBM fick sin post i lådor som dessa (internet)

Alla de anställda på IBM fick sin post i lådor som dessa (internet)

Detta fungerade perfekt som alltid. Min bruttolön – alltså inkomsten före alla sorters avdrag för skatter och aktieinköp och vadhelst annat – på 4.337 kronor för halvmånaden hade gått upp från 4.296 kronor som den hade varit för den sista halvmånaden före årsskiftet. Detta betydde för mig en uppgång med en aning över 10 procent, även om den inte på långa vägar ser ut att vara såpass stor när jag här uttrycker beloppen i svenska kronor. Detta berodde helt på den stora nergången av den amerikanska dollarn mellan åren 1972 och 1973, och den saken förklarade jag här tidigare i minutiös detalj när jag nyligen beskrev årsskiftet 1972-1973 (se inlägg 2.869).

När jag väl hade lagt in min check i plånboken och som hastigast tittat igenom allt krafs som hade gjort checken sällskap i min postlåda, påbörjade jag en uppgift som jag verkligen hade sett fram emot. Jag började skriva en ‘bok’ om vårt TCS-program, det som det ju var min arbetsuppgift att sälja. Att skriva en bok om sina varor tillhör väl vanligen inte en försäljares tillvägagångssätt, men TCS var inte en alldaglig vara. Ett dataprogram sålde man inte genom att förpacka det elegant, särskilt inte om man egentligen bara har ett fåtal potentiella kunder och i varje enskilt fall måste sälja det personligen till var och en av dem under en lång, intensiv tid. Det var faktiskt min egen idé att ge kunden en bok att nöjesläsa i små portioner hemma i sin säng om kvällarna, tills det avsedda måste-ha-begäret undermedvetet kröp fram och underlättade mitt försäljningsarbete.

Det var alltså inte en bok som man bara slängde ihop i en handvändning. Den måste innehålla allt som ämnet krävde i fråga om information om programmet – lätt gjort – men den måste samtidigt vara kul att ge sig på som ett nöje och inte ansträngande som ett arbete – svårt gjort. Kunden skulle, efter att ha fullbordat sin läsning, inte bara vara väl insatt i hur programmet fungerade utan även intuitivt förstå hur fördelaktigt det vore för hans företag att använda TCS.

Published in: on 2016/10/27 at 00:46  Kommentera  

Kommentera

