Inlägg 2.888: 3 – 9 feb 1973

Ingenjörsbyråarbetsuppgifttillkomstutvecklingen

Miljardinflationen skulle dock låta dröja på sig litet, för flygpriserna skulle snart gå ner ytterligare. Vi i Amerika skulle kunna flyga från kust till kust – en sträcka på 4.000 eller 4.500 kilometer eller så – fram och tillbaka för omkring 3.000 kronor om man köpte biljetten tre månader i förväg. Och turistbiljetterna över Atlanten skulle också bli billigare. Nu borde det bli överkomligt för mina föräldrar att flyga hitöver på höstkanten, kanske för att här fira pappas 75-årsdag i december.

Ett annat ovedersägligen pålitligt tecken på att landets stundande finansiella misär inte var omedelbart överhängande utgjordes av att jag själv inte tvekade att köpa andra aktier som ersättning för dem som jag på måndagen i hast hade sålt till högstbjudande. Det var 50 aktier i Grand Central, som jag djärvt pungade ut med 5.278 kronor för. Jag har sällan skådat en kedja av självbetjäningsvaruhus, som mera effektivt än Grand Central har lyckats försvinna från internet just när jag har velat finna åtminstone någonting om den. Att jag köpte dessa aktier full av förtröstan att de skulle komma att bringa rikedomar till mitt hus under de många åren framöver är för mig självklart, men utan att kunna leverera den minsta referens till internet finner jag det svårt att begära att du, kära läsare, skall acceptera mina ord om det. Därför får vi tillsammans finna ut när och hur denna investering skulle komma att sluta.

På fredagen den 9 februari kom det ett litet brev från mamma med ytterligare besked om att det hade börjat ta sig med pappas ingenjörsfirma. På torsdagen den 1 februari hade det kommit två herrar från Långshyttan till pappa. Han bjöd dem på lunch på Drotten, varefter de alla tre körde till Karlstad för att diskutera någonting. Pappa stannade där till fredagen, och när han kom tillbaka hade han varit säker på att han hade fått deras konstruktionsarbete för Långshyttan.

Detta arbete saknade dock fortfarande full bekräftelse, vad det nu innebar. Men om det ginge i lås skulle det betyda arbetsuppgifter för pappa på sitt kontor i två år framöver. När jag fick läsa detta höll jag verkligen tummen för att allt skulle gå rätt, för han behövde detta arbete alldeles oerhört mycket, både för slantarna och – i synnerhet – för sin själafrid. Jag tänkte på hur ohyggligt det skulle ha känts för mig att inte ha mitt fasta arbete på IBM utan att i stället vara beroende av vilka arbetsuppgifter jag själv kunde hitta ute på marknaden.

Published in: on 2016/11/14 at 07:30  Kommentera  

Kommentera

