Inlägg 2.894: 25 feb 1973

Mjölksmältningssvårighetsläkarobekantskapen

Jag sade till doktor Noseda att jag hade fått en andrahandssmitta från Venezuela, helt glömsk av att jag redan hade känt mig illamående i ett helt år dessförinnan. Han tog fem olika blodprov på mig för allsköns sorters åkommor, och laboratoriet svarade med att jag var helt frisk. Men jag kände mig inte helt frisk. Det gör man inte när man mår illa.

Snart därefter var jag på S:ta Korset, och där hade jag varit helt frisk. Jag mådde inte illa en enda gång därnere. Men när jag kom tillbaka till Nya York, så var illamåendet tillbaka. Jag arbetade fram en lista på vad för olika sorters mat jag hade ätit på S:ta Korset jämfört med hemma i Nya York och försökte härma min S:ta-Korsetmathållning där. Det var skinka och ägg och mjölk till frukost, och så var det kyckling och öl till middag. Det hjälpte inte – när jag åt samma mat i Nya York blev jag obönhörligen sjuk tre timmar efter varje måltid. Jag fortsatte i flera dagar, men illamåendet tre timmar efteråt fortsatte på samma sätt hela den tiden.

Då beslöt jag, helt utan att ha något gott skäl, att se hur det gick om jag helt slutade dricka mjölk – fastän jag hade druckit mjölk hela tiden på S:ta Korset. Och minsann, efter bara några dagar slutade illamåendet helt och hållet. Vid den tiden visste jag också att jag kunde äta hur mycket kvark jag ville utan minsta obehag, medan jag inte var så säker på yogurt.

Bara hälla upp vanlig mjölk (internet)

Bara hälla upp vanlig mjölk (internet)

All denna forskning fram till mitt beslut att helt avstå från att dricka mjölk skedde från mitten av januari 1973, och under månaden sedan dess hade jag mått bara bra. Vad doktor Noseda inte kunde komma fram till, klarade jag av utan någon vetenskap, bara trägenhet. ‘Trägen vinner’, heter det ju. Visst var jag litet besviken på läkekonsten, men jag fick väl anta att läkarna vid den tiden inte visste mycket om näringsfysiologi. Noseda var snäll och rar och botade snuvor och var duktig på att operera. Och det var väl sådant som jag i fortsättningen skulle låta honom ta hand om. Ingen skada skedd – och så fick jag ju veta att min lever mådde gott.

Bara hålla upp vanlig mjölk (internet)

Bara hålla upp vanlig mjölk (internet)

Snart efter detta fick jag från olika håll höra att en del människor kunde dricka mjölk hela livet, och att andra klarade det fram till en viss ålder, olika för olika människor, och sedan var det stopp. I mitt fall gällde det alltså 37 års ålder, vid vilken jag började få mina symptom av obehag. I mitt fall gällde det alltså mjölk under ungefär halva mitt liv – och en mycket större andel än hälften ifall en buss skulle köra över mig redan nu under morgondagen.

Bara halsa upp vanlig mjölk (internet)

Bara halsa upp vanlig mjölk (internet)

Published in: on 2016/11/17 at 07:55  Kommentera  

Kommentera

