Inlägg 2.904: 26 mar 1973

Försäljningssvackeåtgärdsinsatsdiskussionerna

På måndagen hade vi på IBM många diskussioner beträffande vårt TCS dataprogram. Avsikten med programmet var ju att underlätta för aktiemäklarna att snabbt sända en kundorder till den aktiebörs där den kunde verkställas, att bokföringsmässigt behandla den utförda ordern och att snabbt sända en försäljningsrapport tillbaka till kunden. Vårt problem var att hela börsmäklarbranschen hade befunnit sig nere i en vågdal alltsedan den allmänna lågkonjunkturen under åren 1969-1970. Detta var ingenting ovanligt – ‘vår’ bransch drabbades alltid hårt vid konjunkturnedgångar. Firmorna var tvungna att avskeda massor med folk för att överleva, och efter detta hade de inga möjligheter att offra pengar och personal på ett dataprogram, oavsett hur förnämligt det än skulle vara att ha det i framtiden.

Vad skulle vi då göra med ett program som dess planerade kundbas inte var i stånd att köpa och installera? Något som inte ens vi själva hade tänkt på var att nästan allting i detta program, trots att det var avsett för börsmäklare, mycket väl kunde användas av företag inom de flesta andra branscher. Därför hade IBM beslutat att lansera TCS-programmet för generell användning av alla andra potentiella kunder. Det var som ett led i detta som Ed Michels och jag hade rest till Detroit och som Ed, troligen utan mig i släp, skulle resa till Los Angeles den 15 maj.

Eftersom jag hade fått klart för mig att IBM:s olika försäljningskontor naturligt nog trodde att TCS var ett program helt avsett för börsmäklare – vilket det i sanningns namn från första början var – så var det ett måste för oss att öppna ögonen på vårt folk därute. Det bästa sättet att göra detta vore nog att resa runt till de 20 distriktkontoren runt om i landet och ‘sälja’ idén att ‘vem som helst’ med fördel kunde använda det. Lotten att besöka alla eller en del av dessa distriktskontor skulle troligen falla på lilla mig. Så någon gång på förhösten skulle jag kanske befinna mig på resande fot kors och tvärs i flygplan efter flygplan.

Jag tänkte att det kunde bli rätt roligt att resa runt ett tag och se mig omkring i landet – det skulle säkert bara bli ett kontorsbesök per dag – utan kvällar och nätter som affärsresande vanligen måste offra – så det borde bli en hel del tid över för mig själv. Men detta var bara små privata spekulationer – mycket arbete på denna plan att göra försäljningen mera ‘allmänt’ inriktad återstod. Men roligt var det att det ånyo kunde bli fart på min försäljning, som hade gått alldeles utmärkt – med undantag för signaturerna längst ner på inköpskontrakten.

Published in: on 2016/11/26 at 08:34  Kommentera  

Kommentera

