Inlägg 2.906: 1 apr 1973

Köttprisprotestmatvalsförändringsmetodförsöket

Mitt brev handlade inte bara om frimärken utan också litet mera utförligt än tidigare om vad jag hade att föreslå för mina föräldrar, nu när det verkade som om de skulle kunna komma och hälsa på mig och fira pappas 75-årsdag i Amerika. De kraftigt nedsatta flygbiljetterna gällde endast för resor på mellan 29 och 45 dagar – naturligtvis gjort för att helt eliminera affärsresenärerna från att flyga som turister för bara litet över 1.000 kronor tur och retur – så jag räknade med att mamma och pappa skulle stanna såpass länge i Amerika. Vi skulle då kunna bila ner till Florida i sakta mak på Blååsparkvägen (se inlägg 1.377) och ta in på ett trevligt strandpensionat nära Miami och där fira pappas dag alla tre tillsammans. Sedan skulle jag resa hem till Nya York och de stanna kvar i ett par veckor till framemot jul. Då skulle de flyga upp till Nya York och julhelgen – och kanske även nyåret – innan de tog sig tillbaka till Örebro.

Jag kände att jag hade satt mig in mindre i resan med Ed i juni än i resan med mamma och pappa i december. Det började allt bli tid för oss att planera vår egen långresa. Men det skrev jag inte något om i det här brevet. Jag skrev däremot en del om ‘den köttfria veckan’.

Orsaken till att den amerikanska valutan hade gått ner så mycket gentemot hela världen var naturligtvis inflationen. Inte för att priserna hade gått upp fortare än i de flesta andra länder. Men den amerikanska dollarn hade varit ett rättesnöre för alla andra länder när det gällde att sköta om sin valuta – när de nu fann att Amerika inte svarade mot förväntningarna, så ville de inte längre ha dollarkontanter i bankfacket som en försäkringsåtgärd. Det behövdes inte att massor av folk gjorde sig av med sina dollar – det räckte med ett relativt fåtal för att rubba den bräckliga balansen mellan valutorna.

Vissa varor gick förstås upp mer än andra. Vad de flesta i Amerika lade märke till var att maten hade rasat iväg uppåt och då i synnerhet köttet. Det hade nu blivit en folkstorm om detta, och husmödrarna hade organiserat en kampanj mot att äta kött. Det hade pratats vitt och brett om att det är nyttigt att inte äta så mycket kött, och nu hade det amerikanska folket bestämt sig för att stoppa inflationen genom att helt avstå från att äta kött. Den första veckan i april hade utsetts för den första köpstrejken.

Kött till salu (internet)

Kött till salu (internet)

Kunde man helt avstå från att köpa kött och att också låta köttburkarna och de frysta köttpaketeten ligga orörda från den 1 till den 8 april? Inte för att hungra, utan för i stället att äta annan mat, som fisk och grönsaker och ost. Ed och jag var helt med på detta.

Published in: on 2016/11/28 at 01:31  Kommentera  

Kommentera

