Inlägg 2.909: 6 – 12 apr 1973

Storaffärsförväntningsresultatssnöpligheten

Makrillmiddagen utgjorde bara finalen av den köttfria veckan. Under alla de föregående dagarna hade vi ätit tonfisksallad, stekt vitling, ugnsbakade makaroner och ost, olika former av kvark och ägg, ja, vi fann att det var rätt spännande att undvika köttet, trots att det verkade att lömskt anfalla oss från alla håll. Vi klarade veckan, men nog kändes det befriande att sedan återigen få äta ‘vanlig’ mat. Vi började alltså måndagen efter befrielsen med att äta vår gamla vanliga frukost, det vill säga majsflingor med russin och mjölk och så en kopp choklad som avslutning.

På torsdagen den 12 april lämnade jag äntligen in min självdeklaration, tre dagar före alla andra. Jag hade väntat så länge som möjligt, för till den skulle jag bifoga 9.500 kronor i kvarskatt, något som jag inte ville göra förrän jag var absolut tvungen. Jag hade inte gjort något fel under året, bara tjänat litet för mycket pengar, och nu fick jag stå mitt kast. Men när det var gjort kändes det gott – det var tungt att bära omkring så mycket pengar i plånboken. Nu blev jag plötsligt pank och fågelfri.

På samma dag samlades vi alla på min avdelning i vanlig ordning och fick höra något som inte alls var i vanlig ordning. IBM hade år 1971 lanserat en terminal, som var avsedd speciellt för börsmäklarfirmor. Den hette ‘Mäklarterminal 3670’, och en sådan skulle stå på varenda mäklares skrivbord. På vår avdelning var vi alla bekanta med den, även om vi inte själva hade någon. Men för dem av oss som sysslade med TCS-programmet var Terminal 3670 på något sätt ovidkommande. Vårt program kunde lika väl användas för de gamla vanliga standardterminalerna – som våra kunder redan hade – så vi nämnde aldrig Terminal 3670 för att inte få folk att tro att de också måste byta till den nya terminalen.

IBM hade betraktat Terminal 3670 som en viktig affär, vilket framgick av att företaget hade satsat hela 45 miljoner kronor på projektet, och också av att en bild av Terminal 3670 hade prytt framsidan av IBM:s årsrapport för år 1971.

IBM:s Mäklarterminal modell 3760, 1971 (internet)

IBM:s Mäklarterminal modell 3670, 1971 (internet)

Denna förnämliga terminal hade bara ett enda fel – under de två åren sedan den hade lanserats för världen hade IBM inte lyckats sälja ett enda exemplar. Det hade råkat sig så illa att aktiemarknaden just under år 1971 gick neråt, och då köpte folk inte några aktier. Och då köpte inte mäklarfirmorna någonting – i stället försökte de att överleva krisen genom att avskeda folk och gå i ide.

Published in: on 2016/11/30 at 20:05  Kommentera  

Kommentera

