Inlägg 2.922: 17 – 22 maj 1973

Vattenportsundersökningskommittéigångsättandet

Man kunde kanske tro att jag skulle ha låtit något så futtigt som en affärsresa till S:t Ludvig komma i vägen för mig att ta del av riksdagssenatens offentliga utfrågningar om detaljerna i den så kallade Vattenportaffären.

Senatens Vattenportskommitté. 1973 (internet)

Senatens Vattenportskommitté. 1973 (internet)

Den rörde sig om det inbrott som ett år tidigare hade förövats i det Demokratiska partiets högkvarter i byggnadskomplexet Vattenporten i Washington. Ack nej, så snart jag kom till mitt hotellrum i S:t Ludvig satte jag på televisionsapparaten och fick då höra en av de uppspelningar av dagens händelse, det 12 minuter långa öppningsanförandet av kommittés ordförande, Senator Sam Erwin.

Vattenportskommitténs ordförande Sam Ervin, 1973 (internet)

Vattenportskommitténs ordförande Sam Ervin, 1973 (internet)

Det var väl inte så väldigt givande i fråga om detaljer, men det satte tonen för vikten att tränga in på djupet i alla de frågor om bevarandet av Amerikas demokrati som stod på spel i detta sammanhang. Du kan själv få höra detta anförande om du klickar här.

Jag kommer att framledes här redovisa detaljer i utfrågningen, om och när de bleve aktuella – och intressanta. Kanske till och med underhållande. Vem vet? Jo, jag vet – men jag säger ingenting nu.

Under veckoslutet traskade Ed och jag omkring i vår intressanta storstad. Vädret var härligt, litet över 15 grader och soligt hela lördagen, fast på söndagen började det mulna över, men så skall det ju vara på våren. Vi gick inte alls på Logen – vi hade blivit rätt trötta på den, för det hände ingenting nytt efter den första tidens upphetsningar över den nya frihet som hade drabbat det tidigare så förtryckta ungkarlslivet. Vi fick väl i allsin dar söka upp något annat – något som inte nödvändigtvis krävde hela natten och dominerade hela veckoslutet.

I början av veckan stod jag i nästan oavbruten telefonkontakt med mina kolleger i S;t Ludvig. Ju mer de lärde sig om TCS-programmet, desto mer upptäckte de hur litet de kände till det – och att jag var den ende som kunde svara på deras frågor. Vid det här laget gällde det bara att få in TCS i IBM:s formella förslag, inte att installera programmet. Det skulle komma senare, men bara om de hade lyckats sälja hela potten. Kunde inte jag komma över till dem för att se till att de hade lagt in det i förslaget på rätt sätt?

Jag frågade Ed Michels vad han tyckte. Skulle jag? Ja, absolut, nu gällde det ju att få McDonnell/Douglas att bli intresserade. Och, tillade han, inte bara av att köpa TCS, utan av att också köpa allt det andra som vårt gäng därute hade fått ihop för dem. Det var viktigt att jag for dit ut, så att ingenting skulle gå fel när de presenterade sitt förslag.

Published in: on 2016/12/15 at 05:40  Kommentera  

Kommentera

