Inlägg 2.923: 23 maj 1973

Programinarbetandebesiktningsresedagsutsträckandet

Så jag bokade plats för att flyga till S:t Ludvig igen på onsdagen. Det blev TWA i båda riktningarna den här gången, och jag chansade på att kunna resa tillbaka redan på onsdagskvällen – jag kunde ju alltid boka om ifall jag skulle behöva stanna kvar längre. Och skulle det bli så mycket för mig att styra med i S:t Ludvig att jag bleve fast där ända till fredagen – vilket gud förbjude – så tänkte jag flyga direkt därifrån till Miami. För den situationen hade jag gjort upp alla detaljer med Ed om hur han skulle ta sig dit ner på egen hand och möta mig på Miamis flygplats på fredagskvällen. Allt går att klara av – om man bara är litet förberedd.

För att få en någorlunda full arbetsdag tillsammans med mina kolleger i S:t Ludvig tog jag det första morgonflyget dit. Det gick från La Guardia klockan 07.40, och när stiger man upp för att utan att rusa kunna komma i riktigt god och säker tid till La Guardia klockan 07.40? Jo, då stiger man upp klockan 05.00. Tack och lov att det redan fanns en gnutta dagsljus då, trots sommartidens klockförskjutning.

 Jag kom till La Guardia redan klockan 07.15, och då hade jag även fått i mig litet frukost därhemma tillsammans med min älskade Ed – som steg upp i ottan bara för min skull. Planet landade i S:t Ludvig omkring klockan 09.00, och den här gången skulle jag ta mig till IBM:s eget kontor, vilket låg i förstaden Clayton – inte i S:t Ludvig.

Litet geografigeometri skadar inte. Flygplatsen låg 20 kilometer nordväst om S:t Ludvig. Clayton låg 14 kilometer väster om S:t Ludvig. Därför gissar jag att min taxi fick köra mig 14 kilometer från flygplatsen till Clayton. Som bevis för denna gissning använder jag Pytagoras teorem. Det säger att kvadraten på längden av hypotenusan i en rätvinklig triangel är identisk med summan av kvadraterna på de respektive längderna av de två övriga sidorna i triangeln. Alltså: 14 i kvadrat är 196. 196 plus 196 är 392. Kvadratroten ur 392 är 19,8. 19,8 är samma som 20 eller bara en aning kortare. Quod erat demonstrandum.

Utsträckning av Pytagoras teorem (internet)

Utsträckning av Pytagoras teorem (internet)

Mina vänner i Clayton hade arbetat in TCS-programmet så väl i sitt stora förslag, att det faktiskt inte fanns någonting som jag behövde justera. Jag hade gott om tid att gratulera dem till ett gott arbete och att önska dem lycka till med förslaget för McDonnell/Douglas, innan jag gav mig iväg klockan 16.30 i god tid för samma plan klockan 17.45 tillbaka till Nya York som jag tog en vecka tidigare. Det mellanlandade fortfarande i Pittsburgh. Jag var i Nya York vid 22-tiden och hemma där Ed väntade på mig vid 23-tiden.

Published in: on 2016/12/15 at 11:57  Kommentera  

Kommentera

