Inlägg 2.931: 5 jun 1973

Semesterresesilvervattenportssåpoperan

Alltsom tiden för vår avresa snabbt närmade sig började jag så smått att fundera på hur livet skulle arta sig utan att ha drömmen om en flodångare nerför Paraguayfloden fast inplanerad. När jag tänkte efter, så kunde jag inte erinra mig när denna resedetalj plötsligt hade blivit så oundgänglig. Jag hade aldrig rest med en flodångare någonstans, så varför var det ett sådant måste på den här resan?

Vi hade klara papper på att vi skulle flyga tillbaka till La Paz i Bolivien  – ingenting dumt som att söka upp vinterväder i Santiago. Och sedan var det tåg eller buss utför bergen till S:ta Korset i Boliviens lågland, tåg till Corumbá i Brasilien vid Paraguayfloden. Sedan flodångare eller buss till Iguassufallen, buss eller flyg till S:t Paulus och så buss till Rio och sedan hem med flyg. Allt detta på en två veckors semester. Tanken svindlade.

Tanken svindlade också beträffande mitt silver, som jag 17 månader tidigare hade låtit banken i Schweiz köpa och som nu hade fördubblats i värde. Det stod nu i 38,64 kronor kilot, vilket var precis dubbelt så mycket som jag hade betalat för det. Utan att trumpeta ut det här med stora bokstäver så hade jag för många månader sedan i stort sett dragit mig tillbaka från aktiemarknaden, där jag tyckte mig förlora pengar år efter år, och i stället följa silvermarknaden som inte hoppade upp och ner varje dag. Och en fördubbling på 17 månader var då inte så dåligt. Men det behövdes, för inflationen var förfärlig – upp emot 10% per år – och hade varit det alltsedan Nixon övergav guldmyntfoten som den kallades. Guld fick man inte lov att köpa, men silver, som också kallades ‘fattigmansguld’, verkade följa guldpriset i dess uppgång.

Att Nixon var ute i blåsväder för vad han hade gjort efter inbrottet i Vattenporten tyckte jag var bra, även med tanke på att han i dessa dagar inte hade tid över för någonting annat än att finna ett hållbart försvar mot allt som han anklagades för. Det betydde att han inte kunde aktivt försämra dollarns värde mer än han redan hade gjort. Hur lång tid var det som han hade kvar på ‘tronen’? Det rätta svaret på den frågan var: ‘Alldeles för länge’.

På TV serverade de vid den tiden på dagtid massor med såpoperor, vilket var oändliga följetonger, fyllda med familje- och arbetsplatskomplikationer. I en skämtteckning fick man se en husmor som dammsög medan hon lyssnade på sin TV: ”Kommer Dick att få behålla sitt välbetalda jobb och sitt eleganta hus? Hur mycket vet egentligen Martha om John? Det får ni se här i morgon vid samma tid!” Vattenporten hade nu hållit på så länge att den hade själv blivit en såpopera.

President Dick Nixon (internet)

President Dick Nixon (internet)

John Mitchell, justitieminister fram till den 1 mars 1972, med sin beryktade hustru Martha, 1971 (internet)

John Mitchell, justitieminister fram till den 1 mars 1972, med sin beryktade hustru Martha, 1971 (internet)

Published in: on 2016/12/21 at 02:06  Kommentera  

Kommentera

