Inlägg 2.932: 8 jun 1973

Tredjeresangilltfullbordandet

Det blev en dagstripp till S:t Ludvig och McDonnell/Douglas igen på fredagen. Orsaken till denna tredje resa dit var att det var några TCS-relaterade frågor som företaget hade ställt, när IBM:s förslag presenterades och som IBM:arna inte kunde ge något säkert svar på. Av någon anledning ansågs det tvunget att jag kom till dem i stället för att förklara dessa saker i telefon. Det försökte jag förstås göra, men trots det ville de se mig i egen hög person. Den här gången var det i IBM-lokalerna hos kunden som vi träffades. Och nu kunde jag förstå varför det var där som vi skulle träffas.

De hade nämligen redan satt upp för mig att bli förevisad för företagsledningen som den guru som de hade gjort mig till. Nåja, inte mig emot, och jag räknade kallt med att inte bli målet för någon pajkastning. Det blev jag heller inte, men ändå gick det här lurendrejeriet inte riktigt hem så som IBM:arna hade räknat med. Företagets datadirektörer var ytterst älskvärda, och så satte vi oss alla ner runt ett stort konferensbord.

Där kom den första frågan för mig. Det var något mycket enkelt, inte ens tekniskt, och så snart jag hade förklarat sammanhanget vände de sig till mina IBM:kolleger och undrade varför de hade krånglat till sitt svar så förfärligt när de hade gett det till dem tidigare. ‘Krånglat till’? Det blev en längre debatt om vad deras svar hade varit, och till och med jag, som ju inte hade haft en aning om vad de hade sagt, fick träda in och försöka få det till att jag hade sagt samma sak som de, kanske bara med litet andra ord.

Och så fortsatte det, fråga efter fråga. Jag spred inte någon ytterligare kunskap om TCS-programmet. IBM:arna hade hela tiden förstått hur allting fungerade, men de hade inte varit så flinka i att formulera lättförståeliga svar på kundens frågor. Och dessutom var det ingenting som djupt inne kunden inte hade förstått heller. Jag insåg nu att innan vi träffade samman med kunden skulle jag ha satt mig ner med dem och fått höra hur de hade svarat kunden när de förklarade sammanhangen. Då skulle jag ha kunnat se vad de inte hade förklarat på ett, får jag säga så, pedagogiskt riktigt sätt.

Nettot av min resa var att McDonnell/Douglas var nöjda, TCS-programmet var accepterat, IBM-gruppen var litet generad, och jag kände att jag hade gjort nytta där utan att egentligen göra någonting alls. Jag hade mycket gott om tid efter det hela och kom tillbaka till Nya York med ett tidigare plan än jag hade varit inbokad för.

Published in: on 2016/12/21 at 04:16  Kommentera  

Kommentera

