Inlägg 2.933: 20 jun 1973

Matsmältningsunderlighetsundersökningsproblemsnixet

Efter min på något sätt onödiga resa till S:t Ludvig hände det ingenting alls under de följande 11 dagarna. Naturligtvis gjorde det det, men mina tankar var fyllda av den förestående resan till den vilda kontinenten, trots att det inte skulle bli den första visiten där. Ed och jag hade ju varit i Peru på vår allra mest lyckade resa till främmande land, och när vi helt oplanerat lade till Bolivien den gången så förvandlade vi ju besöket i Peru till en halv kontinentkorsning. Nu skulle vi helt enkelt fortsätta kontinentkorsningen där vi ‘avbröt’ den förra gången. I mina drömmar såg jag för mig lika mycket oplanerade äventyr som det blev förra gången.

Jag var glad att jag nu kände mig mycket bättre än under mer eller mindre hela den senaste vintern. Jag har inte redogjort för detta, för det var inte mycket att tala om – förrän mitt problem åtminstone verkade att ha förändrats till det bättre. Problemet hade varit min mage, som vanligen var fallet med mig. Symptomet dök upp exakt tre timmar efter varje gång jag hade ätit mat. Jag blev då jättesömnig under ungefär en halv timme. Magen blev gasig och underlig klockan 11.00  och 16.00 varenda dag, och då satt jag och gäspade och kände mig lealös. Inte direkt sovsömnig, bara övermåttan lat och ointresserad. Sedan efter halvtimmen var jag i fin form igen och hade ingen lust alls att gnälla eller ens tala om saken.

Jag gick till doktor Noseda för detta många gånger, och han tog alla sorters prov. Min första tanke var att det var levern eller gallan som krånglade igen, fast på ett annat sätt – men där var allt bara fint. Blodsockret var också fint, och jag lät honom – se bara hur sjuklig jag kände mig, när jag tillät honom att ta så många blodprov för allting – till och med ta ett prov för sköldkörteln med tanke på att mamma hade haft problem med sin ett kvarts sekel tidigare. Nej, det var inget fel med den heller, och det trots att jag hade intalat mig att jag hade känt något som verkade vara ett svagt tryck i halsen som kunde vara en föregångare till kvävning, men det var säkert bara en inbillning.

Han fann alltså ingenting och nu hade det mesta av mina symptom försvunnit av sig själva – det bästa botemedlet. Jag fick fortfarande lätt gas i magen, men sömnighetsanfallen var helt borta. Jag testade mig själv nu genom att dricka ett glas mjölk ett par gånger i veckan, och det klarade jag alltid utan problem. Yogurt var jag van vis att äta varje dag. Det hade varit en påfrestande vinter, men nu var jag faktiskt nästan helt kurant igen.

Published in: on 2016/12/21 at 07:05  Kommentera  

Kommentera

