Inlägg 2.940: 23 jun 1973

Limacentrumsnabbåterseenderundvandringspromenaden

Vi höll väl till på Vapentorget i en halv timmes tid. Tyvärr hade alla de vackra blommande träden på torget huggits bort, och det hade därmed förvandlats till en stenöken, dock med en del små gräsmattor här och där. Men utan träden hade de vackra byggnaderna med sina typiska bruna träburspråk runt torget nu kommit mera till sin rätt. Och framför allt var vi glada över att Vapentorget inte – ännu – hade förvandlats till en bilparkering så som många andra vackra torg runt om i världen.

Efter detta vandrade Ed och jag runt på de bekanta gatorna i centrala Lima. Först sökte vi oss till den magnifika postbyggnaden ett kvarter från presidentpalatset. Här står Ed mitt i postkorridoren med sitt välvda glastak över vad som i gamla tider hade varit en gata mellan två byggnader.

Den magnifika postkorridoren med välvt glastak, Lima (1973)

Ed i den magnifika postkorridoren med välvt glastak, Lima (1973)

Här kommer jag ut från museet för post och filateli, som vi fann i postkorridoren. Vi var ju båda, och då särskilt Ed, intresserade av att samla frimärken, så det hade varit roligt att gå in där, men det skulle kräva en halv dag, och det hade vi ju inte tidsmässigt råd med.

Jag är på väg ut från museet för post och filateli, Lima (1973)

Jag är på väg ut från museet för post och filateli, Lima (1973)

Vid de bruna skrivpulpeterna runt väggarna i förgrunden på den här bilden stod Ed och jag och skrev namn, adresser och fem ord på några vykort som vi hade köpt i postkorridoren. Först trodde jag att det var mig som Ed hade fotograferat där läsande ett brev. Men jag hade inte fått något brev och det var inte heller jag som läste det, så där hade jag fel. Men våra vykort postade vi där i postkorridoren.

Någon som inte är jag läser ett brev i postkorridoren, Lima (1973)

Någon som inte är jag läser ett brev i postkorridoren, Lima (1973)

Vi gick vidare, och på en smal liten gata gick vi förbi den här byggnaden med sina två vackra träburspråk från 1700-talet. Vi köpte ett vykort av det och fann på det att huset hette Torre Taglepalatset.

Torre Taglepalatset, Lima, 1973 (vykort)

Torre Taglepalatset, Lima, 1973 (vykort)

Den kompletterande bilden av palatsets inre borggård – som vi inte kom att få se – har jag hämtat från internet.

Inre borggården, Torre Taglepalatset, Lima (internet)

Inre borggården, Torre Taglepalatset, Lima (internet)

Vi svängde också förbi vårt andra stora torg från 1969, nämligen S:t Martinplatsen. Av det lägger jag här in ett köpevykort och en broschyrbild, båda mycket bättre än de bilder som vi själva kunde ha tagit.

S:t Martinplatsen, Lima, 1973 (vykort)

S:t Martinplatsen, Lima, 1973 (vykort)

S:t Martinplatsen, Lima, 1973 (broschyr)

S:t Martinplatsen, Lima, 1973 (broschyr)

Längre bort från Vapentorget kom vi inte – vi hade ju ett plan att passa klockan 11.00 – så vi svängde tillbaka mot det ställe där vi hade stigit ut ur minibussen. Vi skulle ju enligt reglerna kunna haffa en minibuss var som helst, men vi kunde inte ta risken att bli kvar i Lima av misstag, så vi tog det säkra före det osäkra. På vår väg till Vapentorget tog Ed mig ovetande dessa två bilder.

Eds gatubild nummer 1, Lima (1973)

Eds gatubild nummer 1, Lima (1973)

Eds gatubild nummer2, Lima (1973)

Eds gatubild nummer 2, Lima (1973)

Men när Ed plötsligt upptäckte Olivettikontoret, igenbommat för veckoslutet som det var, då var det jag som  fick min bild.

Ed framför det lördagsstängda Olivettikontoret, Lima (1973)

Ed framför det lördagsstängda Olivettikontoret, Lima (1973)

”Hade du gått in och sagt ‘Hej!’ om det hade varit öppet?” undrade jag.

”Naturligtvis!” sade Ed och menade det verkligen.

Published in: on 2016/12/24 at 07:57  Kommentera  

Kommentera

