Inlägg 2.958: 26 jun 1973

Bussreselunchuppehållsiakttagelseredogörelsen

De som satt på vänster sida i bussen började ha sina gardiner fördragna allteftersom dagen fortskred. Det var ju midvinter i Bolivien, och solen befann sig därför över kräftans vändkrets, alltså vid den 23:e breddgraden på norra halvklotet – i höjd med Hongkong, om det kan vara till någon hjälp. Den var alltså även mitt på dagen fastskruvad lågt på himlafästet i norr och sken rätt i ansiktet på dem som inte hade varit förutseende som vi och satt sig på höger sida i bussen.

Vid 13-tiden gjorde vår buss ett lunchuppehåll vid ett ensamt hotell mitt ute i berglandskapet. Det hette S:t Mikael (spa. San Miguel), och jämfört med vår morgon var det riktigt varmt här. Jag lättade omedelbart på stassen, och här ser vi alla i bussen strömma in på hotellet för att få lunch. Ed och jag hade mat för bussresan packad med oss – det var säkrare så för våra Amerikamagar.

Vid lunchuppehållet tog jag av mig den tjocka ollen, för det var varmt här, Bolivien (1973)

Vid lunchuppehållet tog jag av mig den tjocka ollen, för det var varmt här, Bolivien (1973)

Så här ensam såg Ed ut när alla de andra – utom jag – var inne på hotellet och åt lunch. Bussen tankades och vi åt våra mackor och mådde gott. Detta hotell levde på att alla bussar stannade här för mat på en långsträcka utan några andra matställen. Lägg märke till de två lastbilarna på bilden – de var också bussar.

Ed ensam utanför hotell S;t Mikael, där alla medpassagerarna åt lunch, Bolivien,1973

Ed ensam utanför hotell S;t Mikael, där alla medpassagerarna åt lunch, Bolivien,1973

Här är en av de enklare bussarna som stannade vid hotell S:t Mikael. Med all sannolikhet fraktade lastbilen kreatur i en riktning och passagerare åt andra hållet med bara litet rengöring däremellan.

Lastbil som tjänstgjorde som billigare buss, Bolivien (1973)

Lastbil som tjänstgjorde som billigare buss, Bolivien (1973)

Denna bild visar litet bättre hur det såg ut uppe på flaket. Jag tog den utan att verka påträngande med kameran, men det var första gången jag hade sett folk resa på ett lastbilsflak. Jag kan viska här i hemlighet, att Ed och jag snart nog skulle komma att resa en bit på samma sätt.

Närbild av lastbilsbussen med passagerare, Bolivien (1973)

Närbild av lastbilsbussen med passagerare, Bolivien (1973)

Uppehållet vid hotell S:t Mikael varade väl uppemot en timme, och sedan bar det iväg igen. Här stannade vi ett par timmar senare för ‘naturbehov’ – bussen hade inte någon toalett ombord. Som synes var herrtoaletten till vänster på bilden, medan damerna hade en till höger. När jag var liten i Sverige behövde man bara en skog för detta ändamål, men Bolivien hade inga sådana skogar.

Toalettuppehåll i en by längs vägen, Bolivien (1973)

Toalettuppehåll i en by längs vägen, Bolivien (1973)

En av invånarna i samma by tyckte inte illa vara att bli fotograferad ute vid landsvägen.

En herre bosatt i samma by, Bolivien (1973)

En herre bosatt i samma by, Bolivien (1973)

Småflickorna på den här bilden satt vid husväggen på en trottoar, som vår buss stannade till vid för att släppa av någon. De lät inte den stora bussen störa sig i vad de nu höll på med. Och sedan fortsatte bussen, och dagen återgick till sitt sedvanliga id.

Några flickor som inte lät sig störas av vår buss och vår kamera, Bolivien (1973)

Några flickor som inte lät sig störas av vår buss och vår kamera, Bolivien (1973)

Published in: on 2017/01/13 at 23:02  Kommentera  

Kommentera

