Inlägg 2.964: 27 jun 1973

Sandparksömuseiväggmålningdubbeluppenbarelsen

För att komma till hotellet från 24:e Septemberparken var det bara frågan om att ha en kompass och att med dess hjälp gå rätt norrut. Men i stället valde vi att göra en liten sväng in i den litet östligare delen av S:ta Korset. Kunde staden måhända där visa upp ett annat ansikte, månntro? Så vi gick ett kvarter åt öster på en av tvärgatorna innan vi fortsatte vidare norrut. Men skiftet österut förde inte med sig några synbarliga skillnader – staden var lika rentvättad och charmfull där som annorstädes.

Men hoppsan! Efter några kvarter blev det helt plötsligt annorlunda. Vår gata slutade tvärt inför en stor, inhägnad park. Den hette Sandparken (spa. Parque el Arenal) och bestod nästan uteslutande av en insjö – utan något vatten. Den var nog för oväsentlig att ens finnas med på hotellets karta. Sjön var helt konstgjord och mitt i vintern höll den just nu på att genomgå en ordentlig underhållsreparation. Man kunde dock komma in i parken och vandra omkring som vanligt runt sjön trots det pågående arbetet.

! normala tider hade parken sett ut som på det här vykortet. Inte för att det syns på bilden, men sjön skulle vanligen ha varit fylld med paddelkanoter som folk här mitt på kontinenten kunde hyra för att under en timmes tid få uppleva öppet hav.

Sandparken, S:ta Korset, 1973 (vykort)

Sandparken, S:ta Korset, 1973 (vykort)

Sjön var i stort sett oval till formen, 150 meter lång och 50 meter bred. Mitt i sjön låg det en ö, till vilken man kunde komma på en gångbro. På ön låg det ett litet museum, vars båda långväggar bestod av förlängda betongskivor, prydda med murmålningar av en lokal konstnär, Lorgio Vaca. Det är ön med sitt museum som syns på vykortet härovan.

Vi gick omkring i parken en stund och tittade, och så tog vi själva tre fotografier. På det första står Ed ute på ön med samma murmålning bakom sig som på vykortet. Halva bilden saknar tyvärr grön färgton, vilket måste ha skett vid efterbehandlingen av filmrullen.

Ed ute på ön i Sandparken, S:ta Korset (1973)

Ed ute på ön i Sandparken, S:ta Korset (1973)

Vi hade gjort upp att jag skulle ta en bild av honom också från den andra sidan av sjön för att få bilder av båda murmålningarna, så jag påbörjade min promenad runt sjön, och då passade Ed på att ta en bild av mig.

Jag promenerar längs sjön i Sandparken, S:ta Korset (1973)

Jag promenerar längs sjön i Sandparken, S:ta Korset (1973)

När jag hade kommit på plats på den motsatta sidan av sjön, hade Ed förstås också flyttat sig därute på ön, och nu knäppte jag en bild av honom framför den andra murmålningen.

Ed ute på ön i Sandparken, S:ta Korset (1973)

Ed ute på ön i Sandparken, S:ta Korset (1973)

Resten av vår promenad gick fort undan. Vi tittade in i ett litet utomhusvaruhus med diverse hushållsförnödenheter. Vår bild därifrån domineras av lerkrukor av den typ – fast glaserade – som mamma använde i min barndom för att lägga in självkokt lingonsylt och äpplemos för ett års användning.

Utomhusvaruhus för hushållsartiklar, S:ta Korset (1973)

Utomhusvaruhus för hushållsartiklar, S:ta Korset (1973)

Published in: on 2017/01/19 at 02:54  Kommentera  

Kommentera

