Inlägg 2.965: 27 jun 1973

Tågreseförberedelsehotelleftermiddagen

Så kom vi tillbaka till vårt hotell. Den extra tidiga frukosten, allt vårt biljettköande på stationen, och den långa promenaden tillbaka till hotellet hade fått mig att se fram emot litet mat. Efter att ha tvättat av oss på rummet gick vi raka vägen upp till matsalen för litet lunch, sen men välkommen. Ed valde en skål buljong, medan jag behövde en ordentlig omelett – i motsats till Ed hade jag ju fått kuta hela vägen runt sjön. Men vi båda hade aptit nog för var sin efterrätt. Notan för vår lunch gick på 9,94 kronor.

Notan för onsdagens lunch, La Posa del Bato, S:ta Korset (1973)

Notan för onsdagens lunch, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Efter lunchen tog vi en liten sväng genom hotellets parkanläggning. Eftersom vi bodde på ett bad- och kurhotell fanns det mera än en simbassäng – jag har tappat räkningen, men de var inte fullt så många som mina bilder lätt kunde ge intryck av. Det rörde sig om två, kanske tre.

Min första bild visar faktiskt mera av hotellets restaurang där vi just hade ätit – den låg på övervåningen i denna byggnad – medan man bara ser ett hörn av den stora simbassängen och hälften av den lilla runda.

Två simbassänger och så restaurangen däruppe, allt på en bild, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Två simbassänger och så restaurangen däruppe, allt på en bild, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

”Gå och sätt dig här någonstans”, bad jag Ed, ”så att det blir litet liv i bilderna av dessa bassänger”. Han satte sig då framför den stora bassängen, och den blev därmed bakgrunden till denna bild av honom.

Ed satte sig intill en simbassäng såsom jag bad honom att göra, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Ed satte sig intill en simbassäng såsom jag bad honom att göra, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Nu lyfter jag in två bassängbilder ur hotellets egen broschyr. Den ena är ‘en partiell bild av simbassängerna’.

Partiell bild av simbassängerna, La Poza del Bato, S:ta Korset  (1973)

Partiell bild av simbassängerna, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Och på den andra ser man mellan träden den stora simbassängen och en mindre njurformad bassäng. Men om att det var bassänger där nämnde broschyren ingenting – bara att det var ‘en partiell bild av hotellets trädgårdar’.

Partiell bild av hotellets trädgårdar, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Partiell bild av hotellets trädgårdar, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Här kommer en fin bild av två bassänger, båda av vilka vi lätt känner igen. Men icke desto mindre kallade broschyren den ‘en partiell bild av dansgolvet’. Jaha, och hotellets officiella broschyr kan ju inte ha gjort ett såpass grovt fel.

Partiell bild av dansgolvet, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Partiell bild av dansgolvet, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Efter detta lämnade vi simbassängerna åt sitt öde och begav oss till vad som i broschyren beskrevs som ‘en partiell bild av bilparkeringen’.

Partiell bild av bilparkeringen, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Partiell bild av bilparkeringen, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

De exotiska djuren i hotellets parkanläggning inskränkte sig till i huvudsak två fåglar, en papegoja och en toucan. Jag hade väntat mig sådana djur som en smidig leopard eller en krokodil med tandvärk, och därför var dessa två pippifåglar litet av en besvikelse. Men rara och tama var de i alla fall.

Papegoja, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Papegoja, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Toucan, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Toucan, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Klockan började dra sig mot 16.00, och det var dags att börja tänka på avskedet. Vi drog oss tillbaka till vårt rum, duschade oss rena och tog på oss kläder lämpade för en nattresa i en vanlig sittvagn. Jag var själv utstyrd i liknande mundering. Jag tog Ed med mig ut på hotellgården för en bild – som om det inte skulle bli gott om fotograferingstillfällen under den långa tågresan.

Ed klädd för sin resa i sittvagn, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Ed klädd för sin resa i sittvagn, La Poza del Bato, S:ta Korset (1973)

Published in: on 2017/01/20 at 00:11  Kommentera  

Kommentera

