Inlägg 2.970: 28 jun 1973

Färdiglagadbältdjursmiddagsätbarhetstveksamheten

Efter ett stationsuppehåll mitt på dagen med gott dagsljus hoppade Ed upp och tog den här översiktsbilden inne i vår halva del av förstaklassvagnen med alla sina passagerare någorlunda på sina vanliga platser – mig själv mitt på bilden. Genom dörren ser man litet av den andra vagnshalvan.

Vår tågvagnshalva med mig i mitten, Bolivien (1973)

Vår tågvagnshalva med mig i mitten, Bolivien (1973)

De flesta stationsuppehållen var rätt tidskrävande, då de också tjänade som mötesplater på den enkelspåriga järnvägen. Av dem alla var Roboré det största samhället på linjen, och där vill jag minnas att vi satt i en halv timmes tid. Dessa två bilder visar vårt tåg där och bebyggelsen på behörigt avstånd från spåren, precis som i S:ta Korset. Byggnaderna var inte öppenväggiga skjul som i S:ta Korset, så jag vet inte om de också var restauranger här i Roboré, men en av dem hyste enligt skylten ett pensionat.

Vårt tåg vid stationsuppehållet, Roboré (1973)

Vårt tåg vid stationsuppehållet, Roboré (1973)

Bebyggelsen 50 meter från vårt tåg, Roboré (1973)

Bebyggelsen 50 meter från vårt tåg, Roboré (1973)

På den här tågresan kom det på varje station försäljare med stora korgar fyllda med olika varor att sälja till oss tågpassagerare. Det intressantaste var att varorna på varje enskild station tenderade att vara likartade. På en station sålde alla köttpajer, på en annan apelsiner, eller kaffe, eller kakor, eller – vad sägs om det? – bältdjur. För en bild på detta nattdjur får jag be internet om hjälp.

Bältdjur (internet)

Bältdjur (internet)

Bältan kunde man köpa, halstrad i sitt eget skal över eld under flera timmar, genom tågfönstret på en station för 4,37 kronor – 20 bolivianska pesos – och det gjorde två killar i sittgruppen framför oss. De fick bältan i sitt hårda skal, färdig att ätas på direkten. De höll länge på med att diskutera om och hur de skulle äta den, och till slut hamnade den uppe på bagagehyllan. Den luktade kanske litet mat, men det enda vi märkte av den under resten av resan var att sotflagor från skalets brända yta sakta svävade ner i vagnen så som de små sotpartiklarna på vårt tak hemma i Nya York.

Innan mörkret föll på vid 18-tiden hade Ed och jag knäppt ytterligare fem bilder av nybyggarlivet i vad som skulle ha varit en regnskog om det bara inte hade varit så välsignat torrt.

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Nybyggarmiljö fotograferad från vårt tågfönster, Bolivien (1973)

Så var det enligt tidtabellen ytterligare några timmar kvar till ankomsten till Corumbá klockan 20.30. Men vi var förstås försenade, och först klockan 22.00 stannade tåget vid en station – som inte var Corumbá. Vi blev tillsagda att stiga av där och inte åka längre, för tågets slutstationen hade ingen förbindelse till Corumbá.

”Men”, sade jag till konduktören, ”vi har ju köpt biljetter till Corumbá.”

”Gränsen stängs klockan 18.00 och det vet ju alla”, svarade han förnärmat, ”och då kan tåget självklart nog inte köra dit så här dags, det förstår ni väl.”

Annonser
Published in: on 2017/01/22 at 21:57  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: