Inlägg 2.973: 28 – 29 jun 1973

Corumbamorgonruntspringandeuppgiftsuppfyllningsjäktet

Trots att det var mitt i natten blev vi varmt välkomnade av hotellpersonalen. Vi fick rum nummer 214, vilket hade två smala sängar och var mycket enkelt. Det var totalt odekorerat och samtidigt rent, nästan sterilt. Vi somnade snabbt med väckarklockan ställd på 07.00. Jag gissade att det kanske gick en båt eller buss härifrån på morgonkulan.

Och jag steg piggt upp när klockan väckte oss. Jag sade till Ed att ligga och dra sig medan jag sprang ut och rekognoscerade. Portieren sade att det fanns en bank nära intill, och när jag talade om för honom att vi hade smugglats in till Brasilien på kvällen så anmodade han mig att gå till den federala polisen i dess högkvarter vid Republiktorget – vilket jag ju visste var det låg. Beträffande båtförbindelser till Asunción sade han att för det skulle jag gå till båtkontoret i slutet på gatan nere vid floden. Allting låg nära till i den här lilla staden.

Jag började med båtkontoret, några kvarter förbi Republiktorget. De verkade nyvaknade och tyckte att jag var en lustig prick som kom och frågade om turistbåten så här tidigt på morgonen. Jo, det skulle gå en båt – kanske – omkring den 15 juli och jag skulle komma tillbaka några dagar före dess. Då skulle de nog veta om den skulle gå också det här året. Så vad det med den saken.

Därför sprang jag till busstationen och fick där veta att det skulle gå en buss från Republiktorget klockan 08.30 till Campo Grande – österut, alltså åt rätt håll. Om en timme! Alltså tillbaka till hotellet för att väcka Ed. Jag hade tur – han var redan uppe och höll på med att packa ihop våra pinaler. Banken hade öppnat klockan 07.30 och där fick jag växla en resecheck på 437 kronor – 100 dollar – och hade efter en halv timme där 603 cruzeiros i min ficka.

Växlingsnotan från banken, Corumbá (1973)

Växlingsnotan från banken, Corumbá (1973)

Full fart till busstationen, där jag nu köpte två biljetter till Campo Grande. De betingade 21 kronor styck.

Våra bussbiljetter till Campo Grande, Corumbá (1973)

Våra bussbiljetter till Campo Grande, Corumbá (1973)

Därefter kunde jag gå till hotellet, hämta ner Ed och väskorna, och betala portieren 32 kronor för rummet.

Hotellräkningen, Corumbá (1973)

Hotellräkningen, Corumbá (1973)

När vi hade kommit till hörnet av Republiktorget vände jag mig om och fotografera vårt hotell, den enda höga byggnaden på min bild. Solen stod ännu så lågt på himlen att hela gatan var skuggad av envåningskomplexet på dess östra sida.

Den höga byggnaden var vårt hotell, Corumbá, (1973)

Den höga byggnaden var vårt hotell, Corumbá, (1973)

Den federala polisen hade sitt högkvarter i en mycket vacker byggnad vid Republiktorget.

Den federala polisens högkvarter, Corumbá (1973)

Den federala polisens högkvarter, Corumbá (1973)

Jag hade trott att det skulle vara en snabb affär att få ett par stämplar i passen. Icke så. Vi råkade få herr Joao B. da Silva till att tjäna som vår federala poliskonstapel, och maskinskrivning hade inte varit hans forte i skolan. För oss krävdes det att han skrev ut två dubbelsidiga blanketter i två kopior med karbonpapper emellan, och för varje bokstav fick han söka upp rätt tangent innan han klämde ner den med sitt högra pekfinger.

Framsidan av Eds inreseblankett, Corumbá (1973)

Framsidan av Eds inreseblankett, Corumbá (1973)

Baksidan av Eds inreseblankett, Corumbá (1973)

Baksidan av Eds inreseblankett, Corumbá (1973)

Published in: on 2017/02/01 at 08:26  Kommentera  

Kommentera

