Inlägg 2.996: 3 – 4 juli 1973

 Vattenfallsfotograferingsresultatsorganisationen

Sådär, nu har vi avverkat allt jag har i bildväg från Iguassufallet – bortsett från själva det fallande vattnet. Av det har jag många bilder, och hur skall jag nu visa upp dessa? Som jag redan har berättat var vi därute i nära två hela dagar – jag säger inte ‘dygn’ för så länge blev det inte – och nästan hela den tiden tillbringade vi ute vid själva vattenfallet. Men vi missade inga måltider, och det hade till följd att vi gick till och från många gånger. Att ens försöka att lägga ut bilderna i kronologisk ordning är självfallet omöjligt och dessutom meningslöst.

Vi befann oss på Brasiliens sida om Iguassufloden, och det fanns ingen bro att komma över den för att se fallen från Argentinas sida. Men med tanke på att solen sken från norr – och därmed alltså belysningen för fotografering – så var vi helt nöjda med att vara där vi var. Och som vi såg på det handtecknade vykortet så var den totala fallhöjden överallt delad i två grupper, en övre och en nedre, med en kort sträcka av snabbt flytande men inte fallande vatten. Så var det alldeles särskilt på ‘vår’ del av fallet. En viss detalj gjorde detta helt uppenbart – man hade konstruerat en smal fotpir med räcken på sidorna rätt ut i det tillfälligtvis lugnare vattnet mellan den övre och den nedre vattenfallsgruppen. Lustigt nog kom åtminstone ett stycke av denna fotpir med på varannan bild som vi tog. Detta var inte gjort med avsikt – det bara blev så.

Som vi redan tidigare har sett, blev det ett fel på vissa av våra färgbilder från hela denna resa. På vissa bilder hade färgen antingen förvanskats eller helt försvunnit, över en hel bild eller bara över en del av den. Detta fenomen blev oändligt mera uppenbart här på bilderna från Iguassufallet. Ett par bilder blev nu helt oanvändbara, och några bara med starka reservationer. Jag vet nu vad som hade hänt. Jag hade satt in alla bilder och vykort i ett fotoalbum och på så sätt förvarat dem under 44 år, och jag vet nu i efterhand att färgkopior som ligger tryckta mot varandra under lång tid kan förstöra varandra. Gjort är gjort. Jag har nu endast vad jag har, och det är allt som jag kan visa upp.

Först en god start. Jag lägger ut tre bilder som vi hade funnit i lokala broschyrer – där var de tryckta, och tryckta bilder har inga färgöverföringsproblem. Lägg gärna märke till den lilla fotpiren, som tydligt syns på den första och mera diskret – den sticker in från vänsterkanten – på den sista av dessa tre bilder.

Vattenfallet, Iguassufallet, 1973 (broschyr)

Vattenfallet, Iguassufallet, 1973 (broschyr)

Vattenfallet, Iguassufallet, 1973 (broschyr)

Vattenfallet, Iguassufallet, 1973 (broschyr)

Vattenfallet, Iguassufallet, 1973 (broschyr)

Vattenfallet, Iguassufallet, 1973 (broschyr)

Published in: on 2017/02/24 at 07:15  Kommentera  

Kommentera

