Inlägg 2.997: 3 – 4 jul 1973

Vattenfallsfotograferingsgenomförandet

Den vanligaste vägen till själva vattenfallen började nere vid floden rätt nedanför hotellet. Flodens vatten hade slutligen hamnat där efter alla vattenfall. För att komma närmare själva fallen hade man möjlighet att gå längs fallen på en smal gångstig av betong, och längs den fanns det möjlighet att komma närmare vattnet eller att överblicka fallen. Här står Ed på den stigen.

Ed på gångstigen längs vattenfallen, Iguassufallet (1973)

Ed på gångstigen längs vattenfallen, Iguassufallet (1973)

Den första bilden av själva vattenfallet kommer här. En kort bit av fotpiren syns här mitt i bilden.

Den övre delen av fallen och början på den nedre, Iguassufallet (1973)

Den övre delen av fallen och början på den nedre, Iguassufallet (1973)

Här har jag skurit bort den högra bildhalvan för att rädda vad som syns på den vänstra. Det är det övre fallet intill vänstra kanten och fotpiren i den högra delen av bilden.

En otroligt dålig bild med det övre fallet i den vänstra kanten och fotpiren i mitten, Iguassufallet (1973)

En otroligt dålig bild med det övre fallet i den vänstra kanten och fotpiren i mitten, Iguassufallet (1973)

Sedan kommer en litet bättre bild med samma motiv som den förra bilden.

Övre fallet till vänster och nedre fallet till höger, Iguassufallet (1973)

Övre fallet till vänster och nedre fallet till höger, Iguassufallet (1973)

På den här bilden har jag skurit bort den otroligt dåliga övre halvan. På den nedre delen skulle fotpiren ha legat, och jag kan inte förklara varför den inte gör det.

Här skulle fotpiren ha legat - men det gör den inte, Iguassufallet (1973)

Här skulle fotpiren ha legat – men det gör den inte, Iguassufallet (1973)

Vattenfallet rätt fram på bilden ligger på den andra sidan dalen. Fotpiren till vänster är samma som på alla de andra bilderna.

Med fotpiren till vänster visas här vattenfallet på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Med fotpiren till vänster visas här vattenfallet på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Här sträcker sig fotpiren tvärs över hela bilden – som har två färgsättningar, den högra i gulbrunt och den vänstra i blåvitt med en regnbåge skapad av vattenstänket i luften.

Fotpiren sträcker sig tvärs över hela den här bilden, Iguassufallet (1973)

Fotpiren sträcker sig tvärs över hela den här bilden, Iguassufallet (1973)

På dessa två bilder syns främst vattenfallen på den andra sidan dalen.

Vegetationen skymmer vattenfallet på den här sidan - det som syns ligger på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Vegetationen skymmer vattenfallet på den här sidan – det som syns ligger på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Fotpiren fotograferad rätt ovanifrån . vattenfallet ligger på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Fotpiren fotograferad rätt ovanifrån . vattenfallet ligger på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Vi gick ut på fotpiren, litet försiktigt – men den höll. Här tar vi en bild från fotpiren med den strida stömmen under oss och det enorma nedre vattenfallet några meter medtröms.

Bilden togs från fotpiren med floden under våra fötter, Iguassufallet (1973)

Bilden togs från fotpiren med floden under våra fötter, Iguassufallet (1973)

Längre ut än på den här bilden kunde jag inte komma på fotpiren. Det ensamma trädet högst upp i bilden tror jag var samma som det mitt i nästa bild.

Jag står längst ut på fotpiren, Iguassufallet (1973)

Jag står längst ut på fotpiren, Iguassufallet (1973)

Högt ovanför fallet på den förra bilden fanns det en utsiktsbrygga, och det är på den som Ed står på denna bild. Trädet på sin egen lilla ö mitt i vattnet är nog samma som syntes högst upp på den förra bilden.

Ed står på en utsiktsplattform högre upp än det övre fallet, Iguassufallet (1973)

Ed står på en utsiktsplattform högre upp än det övre fallet, Iguassufallet (1973)

Jag minns inte någon utsiktsplattform ännu högre upp, men här kommer bildbeviset på att den fanns och att jag hade hittat den. Härifrån fick man en god överblick av vattnen på den andra sidan dalen.

Här står jag högt upp ovh överblickar de flesta av alla fallande vatten, Iguassufallet (1973)

Här står jag högt upp ovh överblickar de flesta av alla fallande vatten, Iguassufallet (1973)

Den här bilden tog vi på samma ställe som den förra – och utan mig blev den bättre.

Samma bakgrund som i den förra bilden men utan mig i förgrunden, Iguassufallet (1973)

Samma bakgrund som i den förra bilden men utan mig i förgrunden, Iguassufallet (1973)

Tre bilder tagna på återvägen litet längre ner, den sista med Ed på en utsiktsplattform.

Mestadels vattenfall på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Mestadels vattenfall på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Mestadels vattenfall på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Mestadels vattenfall på den andra sidan dalen, Iguassufallet (1973)

Ed beundrar utsiken över vattenfallen på den andra sidan dalen, Iguassifallet (1973)

Ed beundrar utsiken över vattenfallen på den andra sidan dalen, Iguassifallet (1973)

Published in: on 2017/02/24 at 08:01  Kommentera  

Kommentera

