Inlägg 2.998: 3 – 4 jul 1973

Vattenfallsomkringvandringsavslutningen

Jag har några bilder kvar av själva vattenfallet att titta på innan vi kan koppla av litet efter allt detta vattenplask. Låt oss nu göra en sista promenad längs Iguassufloden med början där det stilla flytande flodvattnet förvandlas till en världsberömd sevärdhet och med avslutning vid det enorma smörgåsbordet för en sista lunch på denna sagolika plats.

I den platta terrängen däruppe delade sig Iguassufloden i ett flertal åar och bäckar långt innan den skulle kasta sig ut över en bergkant och handlöst falla 300 meter lodrätt ner. Min kamera såg en av dessa åar stillsamt porla fram genom ett snårigt skogsparti i allsköns ro, men bara en kort sträcka bortom vad som syns på den här bilden var det dags för detta vatten att kastas ut över kanten.

En av flodarmarna längst upp, Iguassufallet (1973)

En av flodarmarna längst upp, Iguassufallet (1973)

Inte många steg från detta ställe fanns det en utsiktsplattform. Där var det vackert att se det övre fallet inte långt under oss, men som alltid tycker jag bäst om att imponeras av vattenfall nerifrån. Vår bild här blev ändå rätt ovanlig – Ed och jag kom nämligen båda med på en och samma bild. En vänlig själ erbjöd sig att fotografera oss tillsammans, något som vi själva aldrig vill vara påflugna nog att be folk om hjälp med.

Ed och jag på en utsiktsplattform vid toppen av fallet, Iguassufallet (1973)

Ed och jag på en utsiktsplattform vid toppen av fallet, Iguassufallet (1973)

Efter detta tog vi en ordentlig bild av samma bakgrund som på bilden av oss två.

Damma bakgrund som på den förra bilden men utan oss två framför den, Iguassufallet (1973)

Samma bakgrund som på den förra bilden men utan oss två framför den, Iguassufallet (1973)

På vår väg ner till hotellet gick vi på en skogsstig, som gav oss ögonkontakt med det fallande vattnet till vänster om oss. På dessa två bilder kunde kameran tyvärr bara se vitt skum där vi kunde se vatten.

Genom detta runda hål i vegetationen höll vi ögonkontakt med vattenfallet (1973)

Genom detta runda hål i vegetationen höll vi ögonkontakt med vattenfallet (1973)

Fortfarande i nära kontakt med flodvattnet på väg ner, Iguassufallet (1973)

Fortfarande i nära kontakt med flodvattnet på vår väg ner, Iguassufallet (1973)

Men kameran kunde se detta spindelnät bättre än mina ögon. Jag tyckte att det var så oändligt vackert där i skogen, men nu kan jag se hur trasigt det verkligen var.

Ett ganska trasigt spindelnät som hade övergivits av sin ägare, Iguassufallet (1973)

Ett ganska trasigt spindelnät som hade övergivits av sin ägare, Iguassufallet (1973)

Luften runt fallet var fylld av skränande parakiter på jakt efter insekter och annat smått och gott. Det var helt omöjligt att fotografera deras snabba, irrande rörelser – när maten flyger så oberäkneligt måste man vara smidig däruppe i luften för att inte hungra ihjäl. Men på en bild lyckades jag få med flera av dessa fåglar. Jag riktade då kameran neråt mot det upprörda, just fallna vattnet. I dag kan jag inte för mitt liv avgöra vad som är upp och ner på den bilden, och därför lägger jag ut den två gånger och låter dig avgöra vilken som är rättvänd. Du får avgöra vilken jag skall ta bort för att rätta till situationen.

Parakiterna sedda uppifrån, bild 22, Iguassufallet (1973)

Parakiterna sedda uppifrån, bild 22, Iguassufallet (1973)

Parakiterna sedda uppifrån, bild 23, Iguassufallet (1973)

Parakiterna sedda uppifrån, bild 23, Iguassufallet (1973)

Som jag tidigare har nämnt var det helt mulet under tisdagen, medan solen kröp fram på onsdagsförmiddagen. Då blev det plötsligt riktigt varmt i våra tjocka sportjackor. De åkte av nu på vår väg tillbaka till hotellet, och då passade jag på att ta en litet mindre påbyltad bild av Ed.

Eds sportjacka åkte av under den alltmer varma onsdagen, Iguassufallet (1973)

Eds sportjacka åkte av under den alltmer varma onsdagen, Iguassufallet (1973)

Published in: on 2017/02/26 at 03:06  Kommentera  

Kommentera

