Inlägg 3.027: 8 jul 1973

Riodejaneirovistelsetidsutsträckningsmanövern

Ed och jag gick med vårt lilla bagage ut på gatan i tanke att hoppa in i en taxi och i den svepa genom staden till dess andra flygplats, som var större och hette Galeao. Den låg någonstans norrut, men vi visste inte riktigt var någonstans. Vi hade emellertid mycket tid på oss – planet skulle inte gå förrän klockan 22.00 och det var många, långa timmar kvar till dess. Och i och med att vi steg in i en taxi så skulle vi inte längre vara kvar i Rio de Janeiro. Vi ville förbli här så länge som möjligt.

Jag tror att det var Ed som formade vårt tänkande till ord: ”Vi kunde ju ta en buss i stället?”

Han satte ett frågetecken efter vad han sade bara för att han var så oemotståndligt rar. Men sagt är gjort, och vi hoppade i  stället på en vanlig buss in mot centrum – och vi stannade därmed kvar i Rio ett tag till. Chauffören sade att visst fanns det en stadsbuss som gick till Galeao. Han gav oss dess linjenummer, var vi skulle stiga av för att byta till den – och så gav han oss var sin övergångspollett som gällde till den andra bussen. Därmed kom hela busstransporten från Copacabana till Galeao att kosta oss båda sammanlagt 40 öre.  Litet billigare än taxin. Och mycket roligare.

Dagens övergångspolletter var sexkantiga, Rio de Janeiro (1973)

Vi bytte buss strax innan vi kom till vår gamla, välbekanta flygplats, Santos Dumont. Och i den nya bussen åkte vi säkert i en halv timmes tid, mestadels på stora expressvägar uppe på viadukter över hustaken i den ena stadsdelen efter den andra.

Låt mig visa dig på ett flygfoto var Galeaoflygplatsen låg. Det fotot hittade jag i den turistbroschyr, från vilken jag tidigare har använt bilder här. På detta foto ser du i mitten nertill Sockertoppen, och rätt ovanför den Botafogobadstranden. Strax till höger därom ligger Santos Dumontflygplatsen ute på sin udde. En bra bit rätt ovanför Santos Dumont ser du en mörk remsa i vattnet. Det är en ö, och ovanför den ytterligare ett vatten och sedan höga berg. Glöm bort dem och gå tillbaka till ön. Den sträcker sig över halva bilden, och i den vänstra änden blir den mörka ön alldeles ljus. Det du nu tittar på är Galeaoflygplatsens landningsbanor.

Flygfoto över Rio de Janeiro (1973)

Jag visste ju inte alls att Galeaoflygplatsen låg på en ö – först när expressvägen tog oss över ett sund och vi kunde se flygplatsens landningsbanor på den andra sidan begrep vi att så var fallet. Det var mycket av staden Rio De Janeiros geografi som återstod för oss att inhämta, men det skulle få bli en annan gång.

I röran på terminalen hittade vi snart Pan American Airlines incheckningsdisk, och här står jag och väntar på min tur. Vi hade fortfarande mycket gott om tid.

Jag väntar på min tur vid Pan Americans disk, Galeaoflygplatsen, Rio de Janeiri (1973)

Published in: on 2017/04/27 at 05:36  Kommentera  

Kommentera

