Inlägg 2.059: 17 maj 1970

Madurodamtillkomsten

Vi fann efter hemkomsten till Nya York att Eds motiv krävde en smal träram för att komma väl till pass på sin vägg, medan mitt gjorde sig bättre helt utan ram. Att jag nu kunde presentera målningarna i bild beror på att jag hade dem hängade här i Palm Springs som väggdekoration i mitt garage, täckta av spindelväv och damm efter många år där. Jag gjorde dem rena, ställde dem utomhus mot en solig vägg med klängväxter – som kom med i bildkanterna – och fotograferade dem. Solen var på nedgående, vilket syns i det nedre vänstra hörnet på båda bilderna.

Jag blev helt betagen av att återse dessa vackra tavlor som min älskade Ed och jag en gång för länge sedan hade målat på en pir i Holland. Nu skall de sannerligen placeras inne i huset, även om jag blir tvingad att flytta om en del annat för att ge dem plats.

Glada i hågen som alla köpare av fin konst är efter ett lyckat kap gick vi tillbaka till bilen med våra dyrgripar. På vägen dit hoppade Ed in på en toalett, något som jag nämner enbart för att visa upp den eleganta biljett som han där fick vid betalningen av avgiften på 29 öre.

Biljetten till toaletten på piren, Scheveningen (1970)

Biljetten till toaletten på piren, Scheveningen (1970)

Och så bar det iväg till nästa sevärdhet, vilket var Madurodam, världens minsta stad. Det var bara tre kilometers körväg dit, så vi kom dit redan vid 11-tiden och parkerade vår lilla röda Volkswagen för det nätta beloppet av  72 öre.

Biljetterna för bilparkeringen vid Madurodam, Haag (1970)

Biljetterna för bilparkeringen vid Madurodam, Haag (1970)

Staden hade byggts år 1952 till minne av George Maduro, en judisk student från Curaçao, som studerade jurdik vid universitetet i Leiden men under krigsåren tog aktiv del i motståndsrörelsen mot nazistockupationen av Holland – han mötte år 1945 sin död av tyfus i koncentrationslägret Dachau i Tyskland.

George Maduro (internet)

George Maduro (internet)

Han tilldelades postumt år 1946 en medalj för sina insatser för Holland under krigsåren, och hans föräldrar donerade såddkapitalet till en stad som redan var planerad att byggas i en park i Haag. Avsikten med staden var att det framtida överskottet från entréavgifter dit skulle gå till eftervården av studenter med tuberkulos. Madurofamiljens donation blev den verkliga grundplåten till projektet, som därmed gavs namnet Madurodam.

Namnet Madurodam, 1970 (broschyr)

Namnet Madurodam, 1970 (broschyr)

Staden var till formen nästan helt rund och mätte 3¾  kilometer i diameter och omfattade alltså omkring 11 kvadratkilometer. Nu måste jag tillägga att allt i Madurodam var byggt i 1/25 storlek, och att staden därmed gav oss en illusion av att vara endast 150 meter i diameter och omfatta endast 1¾ hektar.

Published in: on 2014/01/13 at 05:03  Kommentera  

Lämna en kommentar