Inlägg 2.263: 26 nov 1970

Strandpartiutforskningen

Tacksamhetsdagen! Ed och jag var så vana vid att ‘fira tacksamhet’ någon annanstans än i Nya York att vi inte tänkte på helgdagen mer än något ögonblick efter uppvaknandet – sedan var det en vanlig torsdag för oss precis som för alla andra runtom oss.

Nu hade vi under de tre första dagarna besett Bonaire med bil, upplevt Bonaire i ösregn, och besett Bonaire ledande cykel. Nu, på den fjärde dagen, skulle vi då äntligen få se Kralendijk på allvar. Först gick vi till restaurang Superhörnan (#41) för frukost. Efter den tog vi Kyrkovägen rätt ner till havet, och där upptäckte vi till höger en intressant affär med enbart turistkrafs. Den hette Heit (#10), och de sålde levande djur – små sköldpaddor, små papegojor och små möss – bland alla vykort, kameror, sololjor, parasoller, badsandaler och fickböcker. Efter fyra dagar var vi helt uppenbart inte längre turister, för vi gick därifrån helt tomhänta. För resten, hur tar man med en livslevande papegoja på planet till Nya York?

Vi följde stranden söderut, passerade restaurang Havsutsikten (#24) och hade strax därpå Kralendijks hamnområde framför oss. Den öppnade fören till höger på bilden hör till lastfartyget, vars akter kom med på bilden som vi tog från restaurang Havsutsiktens veranda på tisdagskvällen. Det är nog praktiskt att kunna fälla upp fören på ett fartyg, men hemskt fult är det att se på – lika fult som att se en dörr lämnad öppen på en bil.

Ed vid hamnpiren, Kralendijk (1970)

Vi stannade sedan till för att fotografera baksidan av hotell Rochaline. Vi kunde nätt och jämnt se fönstret till vårt rum nere vid marken i skuggan av jätteträdet på hotelltomten.

”Gå och ställ dig därframme vid grinden”, sade jag till Ed, och när det då kom en kralendijkare från andra hållet blev jag så ivrig att jag råkade knäppa till avtryckaren på kameran just när de hälsade på varandra. Film och framkallning kostade så mycket på den tiden att den bilden fick duga.

Ed och en kralendijkare skymmer vårt hotellfönster, Kralendijk (1970)

Ute på kajkanten på hamnområdet låg vad som visade sig vara Kralendijks fiskhall (#8), en liten byggnad helt utan väggar. Jag undrar nu om den var avsedd för detaljförsäljning till allmänheten – troligen klubbades fisken bara över från fiskebåtar till grosshandlare i denna lilla byggnad. Just nu satt det bara en massa yrkesmän därinne och vilade ut efter morgonens stök.

Riskhallen, Hamnen, Kralendijk (1970)

Fiskhallen, Hamnen, Kralendijk (1970)

Och vad var det för en båt som låg ute på pirens vänstra sida (#4)? Det var en passagerarbåt, men inte alls något kryssningsfartyg. Nej, det var turbåten mellan öarna, och på eftermiddagen skulle den gå till Curaçao. Det skulle ha varit skoj, men vi hade ju redan våra flygbiljetter dit.

Foten av hamnpiren, Kralendijk (1970)