Inlägg 2.415: 31 maj 1971

Mustangpintohyresuträkningsenkelheten

När vi förra gången, år 1968, kom till Roanoke hade vi fått punktering uppe på Blååsparkvägen, och allt vi gjorde i staden var att köpa ett nytt däck för det andra framhjulet. Båda framhjulen hade varit helt nerslitna och jag kunde inte tänka mig att köra tillbaka till Nya York på sådana hjul (se inlägg 1.378-1.379). Nu kom vi till Roanoke med fina däck och skulle bara lämna in bilen och flyga iväg.

Visst hittade vi flygplatsen, och jag parkerade bilen i en av Hertzfirmans rutor. Ed plockade ut allt vi hade av bagage – mycket litet – och så tog vi på oss kavajerna, för man skulle ju vara litet uppklädd när man flög i luften. Nu fick vi sno oss litet, klockan var 19.30 och vårt flyg skulle gå klockan 21.00.

Ed plockar ut vårt bagage ur Mustangen, Flygplatsen, Roanoke (1971)

Ed plockar ut vårt bagage ur Mustangen, Flygplatsen, Roanoke (1971)

Hertz receptionsdisk låg inne i terminalen nära ingången. Den var som överallt annars spartanskt sober, och den otroliga röran bakom personalen hörde till en alls icke sober flygplatsbutik därbakom.

Hertz biluthyrningsdisk, Flygplatsen, Roanoke (1971)

Hertz biluthyrningsdisk, Flygplatsen, Roanoke (1971)

Det tog väl ett par minuter för Hertzreceptionissan att skriva ut räkningen – för hand, som var kutym vid den tiden – och den presenterades för mig snygg och proper. Att den i dag ser så förfärlig ut beror på att den satt inklistrad med gummicement i vår bilderbok i 40 år innan jag just nu befriade den så gott det sig göra kunde.

Vår räkning från Hertz för bilhyran, Flygplatsen, Roanoke (1971)

Vår räkning från Hertz för bilhyran, Flygplatsen, Roanoke (1971)

Jag tror att det skulle vara lämpligt att hjälpa dig på traven med att dechiffrera räkningen. Med min hjälp kan du nog identifiera de handskrivna och med karbonpapper kopierade dollarsiffrorna.

Hyran var baserad på antalet dagar och antalet körda kilometrar. Dagarna var 3 och de kostade 7 dollar – eller 36 kronor – vardera för ett totalbelopp på 21 dollar – eller 108 kronor.

Vi hade kört 675 miles – eller 1.086 kilometer. Varje mile kostade 14 cents – eller varje kilometer kostade 44,63 öre. Totala körningskostnaden uppgick därmed till 94,50 dollar eller 485 kronor.

21 plus 94,50 dollar = 115,50 dollar – eller 108 plus 485 kronor = 593 kronor – och på det fick jag som IBM-are 20% rabatt, alltså med 23,10 dollar – eller 119 kronor.

115,50 minus 23,10 dollar = 92,40 dollar – eller 593 minus 119 kronor = 474 kronor.

Omsättningsskattens 3% uppgick till 2,77 dollar – eller 14 kronor – och då gick totalkostnaden upp till 95,17 dollar – eller 488 kronor.

Jag gav henne kvittona på bensin som vi hade tankat under körningen, och de uppgick till 13,33 dollar – eller 68 kronor. Det drog hon av, och kvar att betala blev 81,84 dollar – eller 420 kronor.

Vilket var som hittat. Jag betalade henne förstås med kontanta pengar.

Published in: on 2015/03/18 at 04:17  Kommentera  

Lämna en kommentar